چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزامهدی اصفهانی
نویسنده:
محمد جعفری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
چکیده:
مکتب و مدرسۀ معارفی خراسان ـ که از شکلگیری آن یک سده میگذرد ـ بیتردید، در فضای علمی و فکری معاصر ما تأثیرات درخوری داشته و طرفداران و پیروانی را به خود جلب نموده است. پایهگذارِ این مدرسه آیتالله میرزامهدی اصفهانی است. در این مقاله، هدف بر این است که با توجه به اهمیت بحثِ نسبت عقل و دین، دیدگاه میرزامهدی اصفهانی دربارۀ چیستی عقل و حجیّت آن تبیین شود. ایشان در مورد معنا و چیستی عقل معتقد است که در علوم الهی، عقلْ نوری است که ظهور ذاتی دارد و حسن و قبح افعال با آن آشکار میگردد. در این معناشناسیِ دینی از عقل، دو تفاوت هستیشناسانه و سه تفاوت معرفتشناسانه با معنای اصطلاحی و رایج از عقل دیده میشود، بهویژه آنکه عقل صرفاً به عقل عملی فروکاهیده شده و شأن نظری عقل به رسمیت شناخته نمیشود. میرزامهدی اصفهانی حجیت عقل و علم را ذاتی دانسته است اما دربارۀ یقین معتقد است که هر یقینی ارزش معرفتی ندارد و تنها در سه نوع یقین میتوان احراز مطابقت با واقع نمود و سایر یقینها، بهویژه یقینی که از راه استدلالهای قیاسی به دست میآید، مطلوب و ارزشمند نمیباشد. آنچه در بررسی دیدگاههای میرزامهدی کاملاً عیان است مشابهتهای فکری وی با اندیشۀ اخباریگری است، که در این مقاله، با روش تحلیل محتوا، شواهد متعددی برای آن ارائه شده است.
مکتب و مدرسۀ معارفی خراسان ـ که از شکلگیری آن یک سده میگذرد ـ بیتردید، در فضای علمی و فکری معاصر ما تأثیرات درخوری داشته و طرفداران و پیروانی را به خود جلب نموده است. پایهگذارِ این مدرسه آیتالله میرزامهدی اصفهانی است. در این مقاله، هدف بر این است که با توجه به اهمیت بحثِ نسبت عقل و دین، دیدگاه میرزامهدی اصفهانی دربارۀ چیستی عقل و حجیّت آن تبیین شود. ایشان در مورد معنا و چیستی عقل معتقد است که در علوم الهی، عقلْ نوری است که ظهور ذاتی دارد و حسن و قبح افعال با آن آشکار میگردد. در این معناشناسیِ دینی از عقل، دو تفاوت هستیشناسانه و سه تفاوت معرفتشناسانه با معنای اصطلاحی و رایج از عقل دیده میشود، بهویژه آنکه عقل صرفاً به عقل عملی فروکاهیده شده و شأن نظری عقل به رسمیت شناخته نمیشود. میرزامهدی اصفهانی حجیت عقل و علم را ذاتی دانسته است اما دربارۀ یقین معتقد است که هر یقینی ارزش معرفتی ندارد و تنها در سه نوع یقین میتوان احراز مطابقت با واقع نمود و سایر یقینها، بهویژه یقینی که از راه استدلالهای قیاسی به دست میآید، مطلوب و ارزشمند نمیباشد. آنچه در بررسی دیدگاههای میرزامهدی کاملاً عیان است مشابهتهای فکری وی با اندیشۀ اخباریگری است، که در این مقاله، با روش تحلیل محتوا، شواهد متعددی برای آن ارائه شده است.
چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزامهدی اصفهانی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی انتقادی رابطه ایمان و عقل از دیدگاه سورن کی یرکگور و میرزا مهدی اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تناسخ از دیدگاه عقل و وحی
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1400
مرزبندى حجیّت عقل در اندیشه اخبارى و اصولى
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1388 شماره 62
مهدی موعود از دیدگاه عقل
نویسنده:
مرتضی نگاری
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره هجدهم - تابستان 1400
ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻓﻄﺮﻱ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﻲ
نویسندگان:
ﻣﻬﺪﻱ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺧﻄﻴﺒﻲ
،
ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ ﺳﺒﺤﺎﻧﻲ*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 25
عوامل فهم متن از دیدگاه هرش و محقق اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حجیت و کارکرد حساب احتمالات از دیدگاه شهید صدر
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394