فهم متن در افق تاریخى آن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
کلیدواژه:
تفسیر
،
هرمنوتیک
،
افق تاریخى متن
،
تحول معنى
،
اسباب نزول
،
فرهنگ جاهلى
،
ابوزید
،
حسن حنفى
،
نسبیت فهم
،
فرهنگ عصر نزول
،
فرهنگ زمانه
،
مبانى فهم قرآن
،
جن
چکیده:
دلایل لزوم فهم متن با توجه به افق تاریخى عصر نزول و دیدگاه ابوزید در این زمینه مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نظرگاههاى گوناگونى در بهرهگیرى از هرمنوتیک وجود دارد. برخى استفاده از هرمنوتیک را نمىپذیرند. شمارى مانند ابوزید تنها راه صحیح فهم متن را بهره جستن از هرمنوتیک مىدانند و بعضى چون حسن حنفى تکیه بر منطقه عقل خالص و تحلیل تجربههاى مشترک انسانى را پیشنهاد مىدهد و تقلید همه جانبه از هرمنوتیک و تعصب کورکورانه بر میراث گذشته را نمىپذیرد. پیشفرض مهم فهم قرآن، آسمانى بودن آن است. آسمانى بودن قرآن معانى چندى در خود دارد: قرآن مولود فرهنگ عصر نزول نیست، مطالب و معارف نادرست در آن وجود ندارد، معارف قرآن فراتر از درک مردم عصر نزول است و آیات قرآن فهمپذیر است. آنان که فهم متن در افق تاریخى آن را ضرورى مىدانند، دلایلى عرضه مىدارند: 1. تحول معنایى زبان، 2. تأثیر شگرف اسباب نزول در فهم بهینه آیات، 3. تأثیر فرهنگ بر زبان به عنوان یکى از عناصر مهم فرهنگ، 4. ناظر بودن آیات به فرهنگ زمان نزول آیات، 5. متأثر شدن قرآن از فرهنگ جاهلى و 6. لزوم جداسازى احکام مطلق از فرمانهاى حکومتى. در نگاه ابوزید قراءت متن در افق تاریخى آن به معناى دریافت تفاسیر معاصران متن نیست چنان که قراءت متن در افق تاریخى تنها نظر داشتن به اسباب نزول، نسخ و حقایق تاریخى عصر نزول نمىباشد. ابوزید از زبانشناسى و هرمنوتیک بهره مىبرد. او در زبانشناسى وامدار سوسور است و در هرمنوتیک معتقد به هرمنوتیک گادامر. فهم نظرگاه ابوزید وابسته به پیشفرضهاى او است. مهمترین پیشفرض ابوزید آن است که متن قرآن فرآوردهاى فرهنگى است. پس قرآن پیش از نزول وجود نداشته است. در نتیجهگیرى از معنى و دلالت سه سطح افق تاریخى متن، افق تاریخى مفسّر و مغزاى متن باید شناخته شود. ابوزید از سه جریان عمده در رابطه با قرآن سخن مىگوید و هر سه جریان گسست از متن قرآن، جریان تقلید، جریان التقاطى را نقد مىکند و در نتیجهگیرى خواستار تغییر شرایط علمى مىشود. پیامدهاى دیدگاه ابوزید عبارتند از: تحلیل وحى، اعتقاد به انسانى شدن قرآن پس از نزول بر قلب پیامبر، نسبى خواندن فهم پیامبر از قرآن، تعدد قراءات قرآن، انکار وجود ازلى قرآن، سلب حق تشریع از پیامبر، اعتقاد به اینکه رابطه انسان با خدا آزادى است نه بندگى، انکار وجود جن و اینکه قرآن براى سازش با فرهنگ زمانه، نزول وجود جن را پذیرفته است، به پرسش گرفتن اجراء حدود و احکام اسلامى مانند جزیه. به باور نویسنده هر یک از پیامدهاى نظریه ابوزید درخور نقد و بررسى است و نادرستى آن قابل اثبات است.
دلایل لزوم فهم متن با توجه به افق تاریخى عصر نزول و دیدگاه ابوزید در این زمینه مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نظرگاههاى گوناگونى در بهرهگیرى از هرمنوتیک وجود دارد. برخى استفاده از هرمنوتیک را نمىپذیرند. شمارى مانند ابوزید تنها راه صحیح فهم متن را بهره جستن از هرمنوتیک مىدانند و بعضى چون حسن حنفى تکیه بر منطقه عقل خالص و تحلیل تجربههاى مشترک انسانى را پیشنهاد مىدهد و تقلید همه جانبه از هرمنوتیک و تعصب کورکورانه بر میراث گذشته را نمىپذیرد. پیشفرض مهم فهم قرآن، آسمانى بودن آن است. آسمانى بودن قرآن معانى چندى در خود دارد: قرآن مولود فرهنگ عصر نزول نیست، مطالب و معارف نادرست در آن وجود ندارد، معارف قرآن فراتر از درک مردم عصر نزول است و آیات قرآن فهمپذیر است. آنان که فهم متن در افق تاریخى آن را ضرورى مىدانند، دلایلى عرضه مىدارند: 1. تحول معنایى زبان، 2. تأثیر شگرف اسباب نزول در فهم بهینه آیات، 3. تأثیر فرهنگ بر زبان به عنوان یکى از عناصر مهم فرهنگ، 4. ناظر بودن آیات به فرهنگ زمان نزول آیات، 5. متأثر شدن قرآن از فرهنگ جاهلى و 6. لزوم جداسازى احکام مطلق از فرمانهاى حکومتى. در نگاه ابوزید قراءت متن در افق تاریخى آن به معناى دریافت تفاسیر معاصران متن نیست چنان که قراءت متن در افق تاریخى تنها نظر داشتن به اسباب نزول، نسخ و حقایق تاریخى عصر نزول نمىباشد. ابوزید از زبانشناسى و هرمنوتیک بهره مىبرد. او در زبانشناسى وامدار سوسور است و در هرمنوتیک معتقد به هرمنوتیک گادامر. فهم نظرگاه ابوزید وابسته به پیشفرضهاى او است. مهمترین پیشفرض ابوزید آن است که متن قرآن فرآوردهاى فرهنگى است. پس قرآن پیش از نزول وجود نداشته است. در نتیجهگیرى از معنى و دلالت سه سطح افق تاریخى متن، افق تاریخى مفسّر و مغزاى متن باید شناخته شود. ابوزید از سه جریان عمده در رابطه با قرآن سخن مىگوید و هر سه جریان گسست از متن قرآن، جریان تقلید، جریان التقاطى را نقد مىکند و در نتیجهگیرى خواستار تغییر شرایط علمى مىشود. پیامدهاى دیدگاه ابوزید عبارتند از: تحلیل وحى، اعتقاد به انسانى شدن قرآن پس از نزول بر قلب پیامبر، نسبى خواندن فهم پیامبر از قرآن، تعدد قراءات قرآن، انکار وجود ازلى قرآن، سلب حق تشریع از پیامبر، اعتقاد به اینکه رابطه انسان با خدا آزادى است نه بندگى، انکار وجود جن و اینکه قرآن براى سازش با فرهنگ زمانه، نزول وجود جن را پذیرفته است، به پرسش گرفتن اجراء حدود و احکام اسلامى مانند جزیه. به باور نویسنده هر یک از پیامدهاى نظریه ابوزید درخور نقد و بررسى است و نادرستى آن قابل اثبات است.
فهم متن در افق تاریخى آن
3/20/2000 12:00:00 AM
عوامل فهم متن از دیدگاه هرش و محقق اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عوامل فهم متن از دیدگاه پل ریکور و محقق اصفهانی
دانشجو:
حمیدرضا حسنی
، استاد مشاور:
احمد واعظی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی - 1386 - [پایان نامه دکترا]
بررسی تطبیقی فهم متن از دیدگاه شهید صدر و گادامر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقایسة ساختار متن قرآن و منابع تاریخی در گزارش رویدادهای منتخب عصر نبوی
نویسندگان:
محمد حسن اخلاقی
،
محسن الویری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39
قرآن بهمثابه سند تاریخی در مقابل متن مقدس تحلیلی از مجموعه «قرآن مورخان»
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 184