معنای خارجیّت معنا و موضوعله از نظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
حسین مفید
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چکیده:
شاخصترین شاخهای از علوم اسلامی که به مسئله زبانشناسی، چیستی لفظ و معنا و پیوند میان آنها بهطور جدی پرداخته دانش اصول فقه است؛ بنابراین، بحث از زبانشناسی براساس نظریات متفکرین اسلامی نیازمند مراجعه به آراء نظریهپردازان اصول فقه است. میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارف خراسان، و از شاگردان طراز اول میرزای نائینی، به سبب نگاه خاص خود در باب معرفتشناسی و هستیشناسی، حقیقت الفاظ را علامتیت و اشارهگری، و مدلول و معنای آنرا نفس حقایق و نه صُوَر ذهنی آنها میداند. نظریة او در بحث الفاظ از یکسو، در تقابل با زبانشناسی مبتنی بر آموزههای حکمت متعالیه و نظریههای معرفتشناسی و هستیشناسی آن است (چراکه اساساً نظریات او در تقابل با مبانی حکمت متعالیه است) و از سوی دیگر، در تقابل با نظریات اصولیای است که بر اندیشهها و آموزههای حکمت متعالیه استوار شدهاند. بنابراین، میتوان نقطه مقابل میرزای اصفهانی در بحث معنا و موضوعله را استادش - میرزای نائینی - دانست. او بنیانهای جدیدی در تبیین کلمات ائمه دین استخراج و تبیین کرده است که مهمترین آنها در بحث شناخت (علم و عقل) میباشند. میرزای اصفهانی بر اساس نظام شناختی خود تحلیل جدیدی دربارة وضع الفاظ برای خارج معنا بیان داشته است. که این مقاله در تلاش است تا گزارشی از مقدمات و اصول این نظریه ارائه کند.
شاخصترین شاخهای از علوم اسلامی که به مسئله زبانشناسی، چیستی لفظ و معنا و پیوند میان آنها بهطور جدی پرداخته دانش اصول فقه است؛ بنابراین، بحث از زبانشناسی براساس نظریات متفکرین اسلامی نیازمند مراجعه به آراء نظریهپردازان اصول فقه است. میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارف خراسان، و از شاگردان طراز اول میرزای نائینی، به سبب نگاه خاص خود در باب معرفتشناسی و هستیشناسی، حقیقت الفاظ را علامتیت و اشارهگری، و مدلول و معنای آنرا نفس حقایق و نه صُوَر ذهنی آنها میداند. نظریة او در بحث الفاظ از یکسو، در تقابل با زبانشناسی مبتنی بر آموزههای حکمت متعالیه و نظریههای معرفتشناسی و هستیشناسی آن است (چراکه اساساً نظریات او در تقابل با مبانی حکمت متعالیه است) و از سوی دیگر، در تقابل با نظریات اصولیای است که بر اندیشهها و آموزههای حکمت متعالیه استوار شدهاند. بنابراین، میتوان نقطه مقابل میرزای اصفهانی در بحث معنا و موضوعله را استادش - میرزای نائینی - دانست. او بنیانهای جدیدی در تبیین کلمات ائمه دین استخراج و تبیین کرده است که مهمترین آنها در بحث شناخت (علم و عقل) میباشند. میرزای اصفهانی بر اساس نظام شناختی خود تحلیل جدیدی دربارة وضع الفاظ برای خارج معنا بیان داشته است. که این مقاله در تلاش است تا گزارشی از مقدمات و اصول این نظریه ارائه کند.
معنای خارجیّت معنا و موضوعله از نظر میرزا مهدی اصفهانی
3/20/2008 12:00:00 AM
نفس و روح از نظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
محمد بیابانی اسکویی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
تحلیل اسماى خاص از دیدگاه جان استوارت میل و میرزا مهدى اصفهانى
نویسنده:
مهدی علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39
بررسی انتقادی رابطه ایمان و عقل از دیدگاه سورن کی یرکگور و میرزا مهدی اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻓﻄﺮﻱ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﻲ
نویسندگان:
ﻣﻬﺪﻱ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺧﻄﻴﺒﻲ
،
ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ ﺳﺒﺤﺎﻧﻲ*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 25
معنا و ماهیت سود در نظر سودگرایان
نویسنده:
سید محمد حسینی سورکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
معنای معنا در چهار دوره زندگی تولستوی
نویسندگان:
امیرعباس علی زمانی
،
آرزو مهدی زنجانیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 87
تفکیک روایات «افتایی» و «تعلیمی»، قواعد و نمونهها؛ با نگاهی به اندیشههای اصولی آیت الله سیستانی و میرزا مهدی اصفهانی(بخش نخست)
نویسندگان:
حمیدرضا تمدن
،
حسین عزیز پور
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 186