گرایش مذهبی شهرستانی صاحب تفسیر مفاتیح الاسرار
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
کلیدواژه:
اسماعیلیه
،
شهرستانى
،
امام شناسى
،
خداشناسى
،
اهلبیت(ع)
،
اصطلاحات اسماعیلیه
،
عقاید
،
تفاسیر اسماعیلیه
،
گرایش مذهبى شهرستانى
چکیده:
تعیین گرایش مذهبى شهرستانى براساس تفسیرش "مفاتیح الأسرار و مصابیح الأبرار" و اثبات وابستگى وى به اسماعیلیه است. نویسنده، پس از ذکر آثار وى به تحقیق در مذهب او پرداخته و مىگوید، عدهاى شهرستانى را اشعرى معرفى مىکنند اما او از باب تقیه سخنانى در دفاع از اهل سنت گفته است. اسناد و مدارکى که گرایش شهرستانى به شیعه و اسماعیلیه را نشان مىدهد به دو دسته تقسیم مىشود. اسناد تاریخى و آثار برجاى مانده. شهرستانى تفسیر مفاتیح الأسرار را با بهرهگیرى از سخنان اهلبیت نگاشته است. دو اثر مهم خود "الملل و النحل" و "مصارع الفلاسفة" را در زمان وزارت نصیرالدین محمود و مجدالدین موسوى نقیب ترمذ نوشته و این دو تن یا دست کم نقیب ترمذ از نفوذىهاى اسماعیلیه هستند. در جاى جاى تفسیر مفاتیح الأسرار شواهد بسیار به تمایل شهرستانى به باطنیان وجود دارد؛ شواهدى که نشان مىدهد شهرستانى وابسته به اشاعره، معتزله و جبریه نیست. سخنان او در هدایت الهى، کلام خدا، خلق و امر و مرتکب کبیره، نشان از دورى او از اشاعره و معتزله و جبریه دارد. نظرگاه شهرستانى درباره امامت، و فطرى خواندن آن و کفر منافق در امامت و بهرهگیرى از سخنان اهلبیت و یادکرد مناقب اهلبیت و جایگاه ایشان از شیعه بودن او حکایت دارد، امّا نظریات او درباره خدا، امامت، تعلیم، تفسیر و تأویل و شیوه تأویل وى گرایش او به فرقه اسماعیلیه را نشان مىدهد. افزون بر این، کاربرد اصطلاحات اسماعیلیه مانند "دور"، "ادوار"، "امام مستودع" و "امام مستقر" نیز در جاى جاى تفسیر وى، اسماعیلى بودن او را نشان مىدهد.
تعیین گرایش مذهبى شهرستانى براساس تفسیرش "مفاتیح الأسرار و مصابیح الأبرار" و اثبات وابستگى وى به اسماعیلیه است. نویسنده، پس از ذکر آثار وى به تحقیق در مذهب او پرداخته و مىگوید، عدهاى شهرستانى را اشعرى معرفى مىکنند اما او از باب تقیه سخنانى در دفاع از اهل سنت گفته است. اسناد و مدارکى که گرایش شهرستانى به شیعه و اسماعیلیه را نشان مىدهد به دو دسته تقسیم مىشود. اسناد تاریخى و آثار برجاى مانده. شهرستانى تفسیر مفاتیح الأسرار را با بهرهگیرى از سخنان اهلبیت نگاشته است. دو اثر مهم خود "الملل و النحل" و "مصارع الفلاسفة" را در زمان وزارت نصیرالدین محمود و مجدالدین موسوى نقیب ترمذ نوشته و این دو تن یا دست کم نقیب ترمذ از نفوذىهاى اسماعیلیه هستند. در جاى جاى تفسیر مفاتیح الأسرار شواهد بسیار به تمایل شهرستانى به باطنیان وجود دارد؛ شواهدى که نشان مىدهد شهرستانى وابسته به اشاعره، معتزله و جبریه نیست. سخنان او در هدایت الهى، کلام خدا، خلق و امر و مرتکب کبیره، نشان از دورى او از اشاعره و معتزله و جبریه دارد. نظرگاه شهرستانى درباره امامت، و فطرى خواندن آن و کفر منافق در امامت و بهرهگیرى از سخنان اهلبیت و یادکرد مناقب اهلبیت و جایگاه ایشان از شیعه بودن او حکایت دارد، امّا نظریات او درباره خدا، امامت، تعلیم، تفسیر و تأویل و شیوه تأویل وى گرایش او به فرقه اسماعیلیه را نشان مىدهد. افزون بر این، کاربرد اصطلاحات اسماعیلیه مانند "دور"، "ادوار"، "امام مستودع" و "امام مستقر" نیز در جاى جاى تفسیر وى، اسماعیلى بودن او را نشان مىدهد.
گرایش مذهبی شهرستانی صاحب تفسیر مفاتیح الاسرار
3/20/2000 12:00:00 AM
اهل بیت (علیهم السلام) در تفسیر شهرستانى
نویسنده:
فاضل عرفان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
اسرار ناگشوده تاویل در تفسیر کشف الاسرار
نویسنده:
سید علی سادات فخر
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1393 زمستان 1393 شماره23
کاربست روش متنپژوهی در بررسی انتقادی گرایش مذهبی هشام کلبی
نویسندگان:
زهراء روح اللهی امیری
،
ابراهیم صالحی حاجی آبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90
معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
سید محمدعلی ایازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
آیت الله حاج سید هاشم نجف آبادی میردامادی (صاحب تفسیر خلاصه البیان)
نویسنده:
رضا استادی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 154
تفسیر قرآن مجید تألیف برادر صاحب وسائل الشیعه احمد بن الحسن الحر
نویسنده:
رضا استادی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 124
بررسی و تحلیل جامعیت قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان
نویسندگان:
میلاد اسدی
،
جمال فرزندوحی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
گرایش اجتماعی در تفسیر قرآن براساس مبانی اهل بیت علیهم السلام
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396