گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
سید محمدعلی ایازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
چکیده:
یکی از مباحث مهم در تفسیر پژوهی، شناخت جایگاه عقل در فهم و استنباط نصوص دینی بهویژه قرآن کریم است. اهمیت و انتخاب «تفسیر من وحی القرآن» از میان تفاسیر معاصر شیعه به این دلیل است که در خردگرایی و عصرینگری و تحلیل و نقد اندیشههای پیشین، نقطه عطفی فرهنگی و قرآنپژوهی در میان تفاسیر معاصر است و در این عرصه، کاری جدید ارائه داده است. در این مقاله سعی شده پس از توضیح کوتاهی از شخصیت علامه فضل الله و تفسیر وی، به تبیین تفسیر عقلی و جایگاه آن در تفسیر من وحی القرآن پرداخته شود و در ادامه نمونههایی از کاوشهای عقلی آورده شده و چگونگی بهرهگیری از عقل در فهم کلام الهی بیان گردیده است.
یکی از مباحث مهم در تفسیر پژوهی، شناخت جایگاه عقل در فهم و استنباط نصوص دینی بهویژه قرآن کریم است. اهمیت و انتخاب «تفسیر من وحی القرآن» از میان تفاسیر معاصر شیعه به این دلیل است که در خردگرایی و عصرینگری و تحلیل و نقد اندیشههای پیشین، نقطه عطفی فرهنگی و قرآنپژوهی در میان تفاسیر معاصر است و در این عرصه، کاری جدید ارائه داده است. در این مقاله سعی شده پس از توضیح کوتاهی از شخصیت علامه فضل الله و تفسیر وی، به تبیین تفسیر عقلی و جایگاه آن در تفسیر من وحی القرآن پرداخته شود و در ادامه نمونههایی از کاوشهای عقلی آورده شده و چگونگی بهرهگیری از عقل در فهم کلام الهی بیان گردیده است.
گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»
3/21/2010 12:00:00 AM
عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66
انتظار از متن در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66
علم پیامبر و امام در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
حسن رهبری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66
«من وحی القرآن» تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه
نویسنده:
حامد شیواپور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53
تفسیر «من وحی القرآن» و سهگانه ظهور و روایت و عقل در گفتوگو با آیتالله سید محمد حسین فضل الله
نویسنده:
مجید مرادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
بیرونی بودن منشا وحی برآیند حقیقت شناسی وحی در علوم عقلی
نویسندگان:
علی خراسانی*
،
علی مدبر
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 21