تحلیل انتقادی اومانیسم معنوی به عنوان مبنای انسان شناختی جداانگاری معنویت از دین با تأکید بر آثار علامه طباطبایی (ره)
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
یکی از مهمترین مبانی انسانشناختی جداانگاری معنویت از دین، اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشانده و هیچ مرجعیت بیرونیای همانند وحی و ادیان الهی را برنمیتابد. این مبنا که اومانیسم معنوی را نیز بهدنبال دارد، ریشه در انگاره مونیسم داشته که در آن با عدم تمایز میان امور مادی و معنوی، معنویت امری کاملا زمینی و این جهانی تعریف میشود و با یگانهانگاری خدای متعالی با خدای درون، میان جهان مشهود و غیب و امر مقدس و نامقدس تفاوتی نیست و مواردی چون: خودالوهیتی، تغییر نظام ارزششناسی و نفی عالم غیب، ازجمله پیامدهای امکانی آن بهشمار میرود. این پژوهش با روشی تحلیلی - انتقادی و با تکیه بر دادههای کتابخانهای، درصدد نقد این مبنا با تأکید بر آثار علامه طباطبایی& است. سیر و سلوک معنوی و دستیابی به معنویت و کرامت اصیل و حقیقی در آثار علامه طباطبایی& که مفسر قرآن و تعالیم اسلام است، فقط در سایه شناخت و اقرار به فقر و وابستگی وجود انسان به خالق خود و ارتباط پیاپی با او در قالب عبودیت و تقوامداری حاصل میشود. برایناساس استقلال انسان از خداوند و رویگردانیاش از وحی الهی و ادیان آسمانی نتیجهای جز نبود هویت اصیل خویش و گرفتاری در وادی ازخودبیگانگی نخواهد داشت. بهطبع، معنویت حقیقی و زندگی معنوی نیز با چنین انگارهای شکل خواهد گرفت.
یکی از مهمترین مبانی انسانشناختی جداانگاری معنویت از دین، اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشانده و هیچ مرجعیت بیرونیای همانند وحی و ادیان الهی را برنمیتابد. این مبنا که اومانیسم معنوی را نیز بهدنبال دارد، ریشه در انگاره مونیسم داشته که در آن با عدم تمایز میان امور مادی و معنوی، معنویت امری کاملا زمینی و این جهانی تعریف میشود و با یگانهانگاری خدای متعالی با خدای درون، میان جهان مشهود و غیب و امر مقدس و نامقدس تفاوتی نیست و مواردی چون: خودالوهیتی، تغییر نظام ارزششناسی و نفی عالم غیب، ازجمله پیامدهای امکانی آن بهشمار میرود. این پژوهش با روشی تحلیلی - انتقادی و با تکیه بر دادههای کتابخانهای، درصدد نقد این مبنا با تأکید بر آثار علامه طباطبایی& است. سیر و سلوک معنوی و دستیابی به معنویت و کرامت اصیل و حقیقی در آثار علامه طباطبایی& که مفسر قرآن و تعالیم اسلام است، فقط در سایه شناخت و اقرار به فقر و وابستگی وجود انسان به خالق خود و ارتباط پیاپی با او در قالب عبودیت و تقوامداری حاصل میشود. برایناساس استقلال انسان از خداوند و رویگردانیاش از وحی الهی و ادیان آسمانی نتیجهای جز نبود هویت اصیل خویش و گرفتاری در وادی ازخودبیگانگی نخواهد داشت. بهطبع، معنویت حقیقی و زندگی معنوی نیز با چنین انگارهای شکل خواهد گرفت.
تحلیل انتقادی اومانیسم معنوی به عنوان مبنای انسان شناختی جداانگاری معنویت از دین با تأکید بر آثار علامه طباطبایی (ره)
1/1/1402 12:00:00 AM
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سرقت معنوی در معنویت گرایی جدید (مطالعه ای انتقادی با نظر به روش نگارشی علامه طباطبایی)
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله کنفرانس: همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی (ره) - 1395
بررسی نسبت اومانیسم با دین( با تاکید بر آموزههای دین مبین اسلام)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
تفسیر نوین معرفت شناختی و هستی شناختی از نفس الامر بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
بررسی مبانی و مؤلفههای سلامت معنوی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
علی اصغر زکوی
،
رحمت الله مرزبند
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
بررسی انتقادی «ازخودبیگانگی فلسفی» از منظر یاسپرس با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی انتقادی ناواقع گرایی دینی در کتاب دریای ایمان با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
مبانی انسان شناختی جامعه پذیری دینی از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]