رویکرد فقهالحدیثی علامه طباطبایی& نسبت به روایات الکافی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
چکیده:
یکی از مباحث مهم تفسیر المیزان، بررسی فقهالحدیثی روایات منقول از منابع فریقین است که علامه در خلال این مباحث، دیدگاههای حدیثی و فقهالحدیثی خود را بیان کرده است. هدف از نوشتار حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار کتابخانهای انجام شده، بررسی رویکرد فقهالحدیثی مؤلف المیزان نسبت به روایات الکافی کلینی میباشد. علامه برای ارزیابی روایات این کتاب مؤلفههای فقهالحدیثی متعددی بهویژه عرضه روایات بر قرآن و روایات صحیح، سنجش احادیث با عقل، در نظرگرفتن معیار تاریخ و.... را بهکار گرفته و با این مبانی در موارد متعددی به تأیید و بهرهگیری از روایات کافی، شرح و تفسیر احادیث آن کتاب، کشف و بیان مقصود معصومین^، تشخیص روایات تفسیری از غیر آن، رفع تعارض و دفع شبهه از بیانات معصومان×، نقد روایات کافی و.... پرداخته است. مهمترین معیار نویسنده المیزان در فهم و نقد روایات، ملاک عرضه روایات بر قرآن میباشد که برگرفته از مبانی خاص روش تفسیری وی در المیزان بوده و به همین دلیل بیشتر بررسیهای فقهالحدیثی خود را براساس این معیار انجام داده است.
یکی از مباحث مهم تفسیر المیزان، بررسی فقهالحدیثی روایات منقول از منابع فریقین است که علامه در خلال این مباحث، دیدگاههای حدیثی و فقهالحدیثی خود را بیان کرده است. هدف از نوشتار حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار کتابخانهای انجام شده، بررسی رویکرد فقهالحدیثی مؤلف المیزان نسبت به روایات الکافی کلینی میباشد. علامه برای ارزیابی روایات این کتاب مؤلفههای فقهالحدیثی متعددی بهویژه عرضه روایات بر قرآن و روایات صحیح، سنجش احادیث با عقل، در نظرگرفتن معیار تاریخ و.... را بهکار گرفته و با این مبانی در موارد متعددی به تأیید و بهرهگیری از روایات کافی، شرح و تفسیر احادیث آن کتاب، کشف و بیان مقصود معصومین^، تشخیص روایات تفسیری از غیر آن، رفع تعارض و دفع شبهه از بیانات معصومان×، نقد روایات کافی و.... پرداخته است. مهمترین معیار نویسنده المیزان در فهم و نقد روایات، ملاک عرضه روایات بر قرآن میباشد که برگرفته از مبانی خاص روش تفسیری وی در المیزان بوده و به همین دلیل بیشتر بررسیهای فقهالحدیثی خود را براساس این معیار انجام داده است.
رویکرد فقهالحدیثی علامه طباطبایی& نسبت به روایات الکافی در تفسیر المیزان
1/1/1402 12:00:00 AM
نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
درآمدی بر جایگاه روایات در ورش شناسی تفسیر علامه طباطبائی
نویسنده:
سعید بهمنی
،
مقاله نشریه: کتاب ماه دین » سال 1390 (پياپي 162)، فروردين 1390 شماره42
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
پیش فهم های علامه در تفسیر المیزان
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه روایات در روششناسی تفسیری علامه طباطبایی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
بررسی و تحلیل حذف مقابلهای (احتباک) از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
مرتضی ایروانی نجفی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 تابستان 1391 شماره70
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسندگان:
مرتضی ایروانی نجفی
،
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70