نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
چکیده:
تصور فرد و جامعه بهطور مجزا، تصوری ناممکن است و ایندو عنصر در نسبت با همدیگر معنا میدهند؛ مقصود از بحث نسبت فرد و جامعه در رویکرد اجتماعی، پس از بحث اصالت یا عدم اصالت وجودی آن، میزان و نوع تأثیرگذاری جامعه در تکوین و تغییر شخصیت فرد و همچنین جهات و مقدار تأثیرگذاری فرد بر جامعه و نوع تعامل آنها میباشد.
در این تعامل، هم فرد دارای کارکردها و قوای زیادی است و هم جامعه آثار زیادی را داراست. در پویشهای فلسفی - اجتماعی، هرچند تلاش زیادی برای تلفیق این دو عنصر انجام شده، اما چشماندازهای یکجانبهای وجود دارد که این توافقات را تهدید کرده است؛ اما در نگاهی رضایتبخش و با توجه به آیات قرآن سهم هر یک بهطور قابلقبولی در نظر گرفته شده که ما را از چشماندازهای افراطی دور میکند.
در این نگاه، هم فرد نسبت به جامعه تکالیفی را ایفا میکند و هم جامعه وظایفی را نسبت به افراد عهدهدار است. قرآن، حق را آمیختهای از هر دو ویژگی فردی و اجتماعی میداند؛ از اینرو، نه فرد میتواند از تأثیرات زندگی اجتماعی خارج شود و آن را نادیده بگیرد و نه جامعه میتواند بیتوجه از عناصر خود باشد، ضمن اینکه قرآن بعد سومی را در کنار این دو بعد در نظر دارد و آن بعد الهی است؛ یعنی جهان هستی، چون دارای شعور و ادراک ویژهای است در برابر کردار و رفتار انسان بیتفاوت نیست و در مقابل کنشهای فردی و جمعی واکنش نشان میدهد. در این مقاله، این ابعاد از بحث با توجه به آیات قرآن و با تاکید بر تفسیر شریف المیزان، مورد بررسی قرار گرفته است.
تصور فرد و جامعه بهطور مجزا، تصوری ناممکن است و ایندو عنصر در نسبت با همدیگر معنا میدهند؛ مقصود از بحث نسبت فرد و جامعه در رویکرد اجتماعی، پس از بحث اصالت یا عدم اصالت وجودی آن، میزان و نوع تأثیرگذاری جامعه در تکوین و تغییر شخصیت فرد و همچنین جهات و مقدار تأثیرگذاری فرد بر جامعه و نوع تعامل آنها میباشد.
در این تعامل، هم فرد دارای کارکردها و قوای زیادی است و هم جامعه آثار زیادی را داراست. در پویشهای فلسفی - اجتماعی، هرچند تلاش زیادی برای تلفیق این دو عنصر انجام شده، اما چشماندازهای یکجانبهای وجود دارد که این توافقات را تهدید کرده است؛ اما در نگاهی رضایتبخش و با توجه به آیات قرآن سهم هر یک بهطور قابلقبولی در نظر گرفته شده که ما را از چشماندازهای افراطی دور میکند.
در این نگاه، هم فرد نسبت به جامعه تکالیفی را ایفا میکند و هم جامعه وظایفی را نسبت به افراد عهدهدار است. قرآن، حق را آمیختهای از هر دو ویژگی فردی و اجتماعی میداند؛ از اینرو، نه فرد میتواند از تأثیرات زندگی اجتماعی خارج شود و آن را نادیده بگیرد و نه جامعه میتواند بیتوجه از عناصر خود باشد، ضمن اینکه قرآن بعد سومی را در کنار این دو بعد در نظر دارد و آن بعد الهی است؛ یعنی جهان هستی، چون دارای شعور و ادراک ویژهای است در برابر کردار و رفتار انسان بیتفاوت نیست و در مقابل کنشهای فردی و جمعی واکنش نشان میدهد. در این مقاله، این ابعاد از بحث با توجه به آیات قرآن و با تاکید بر تفسیر شریف المیزان، مورد بررسی قرار گرفته است.
نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
3/20/2016 12:00:00 AM
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
زبان قرآن با تأکید بر آراء علامه طباطبایی4 در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
حاکمیت در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش فرد در ساختارهای اجتماعی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان و تسنیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رویکرد فقهالحدیثی علامه طباطبایی& نسبت به روایات الکافی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
محمد هادی قهاری کرمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
عدالت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روش شناخت اجتماعی در قرآن (با تأکید بر تفسیر نمونه و تفسیر المیزان)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی معرفتی نظریه تغییر فرهنگی از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]