نقش فرد در ساختارهای اجتماعی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان و تسنیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از اساسی ترین موضوعاتی که در شناخت جامعه نقش تعین کننده ای دارد اصالت فرد یا جامعه و رابطه متقابل آنهاست. در پاسخ به این پرسش که جامعه چیست می توا به سه رویکرد اشاره کرد: رویکرد اول جامعه را کلیتی ماورای افراد در نظر گرفته و آنرا فراتر از حاصل جمع افراد می داند. بنابراین جامعه ماهیتی ویژه دارد که نمی توان آنرا با خصوصیات افراد تک تک جامعه مرتبط ساخت. مکاتب ساخت گرایی، کارکردگرایی، و ستیز گرایی عمدتا در ذیل چنین برداشتی از جامعه قابل فهمند. رویکرد دوم بر آن است که جامعه چیزی جز برآیند افراد تشکیل دهنده آن نیست لذا هر پدیده اجتماعی در تحلیل نهایی پدیده فردی است. این رویکرد جامعه را حاصل جمع کمی افراد می داند و حداکثر به مطالعه ی پدیده های اجتماعی د ر قالب روانشناسی اجتماعی می پردازد. مکاتبی همچون مبادله و رفتار گرایی به این برداشت از جامعه نزدیکند. رویکرد سوم نه جامعه را واقعیتی ثابت و شی شده در خارج و نه آنرا حاصل جمع وجود افراد بلکه حاصل یک فرایند و ناشی از تداوم تعامل میان افراد و گروه هیا اجتماعی می داند و لذا هر پدیده ی اجتماعی نتیجه یک مجموعه روابط متقابل میان کنشگران است. جامعه در این حال واقعیتی سیال و هر لحظه در حال آفرینش است. دیدگاههای کنش متقابل نمادین، پدیدار شناسی و عاملیت ساختار در این نحله قرار می گیرند. دیدگاه قرآن به دلیل داشتن مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی متفاوت با این رویکردا متفاوت بوده و اصالت را از آن فرد و جامعه هر دو می داند. انسان در بینش قرآن دارای فطت الهی، آگاه ، آراد،مختار، مسول، و مکلف بوده و علی رغم وجود ساختارهای اجتماعی، تصمیم گیرنده نهایی خود فرد است و حتی مامور به تغییر ساختارهای موجود می باشد. واژگان کلیدی: فرد، جامعه، اصالت، جامعه گرایی، فرد گرایی
یکی از اساسی ترین موضوعاتی که در شناخت جامعه نقش تعین کننده ای دارد اصالت فرد یا جامعه و رابطه متقابل آنهاست. در پاسخ به این پرسش که جامعه چیست می توا به سه رویکرد اشاره کرد: رویکرد اول جامعه را کلیتی ماورای افراد در نظر گرفته و آنرا فراتر از حاصل جمع افراد می داند. بنابراین جامعه ماهیتی ویژه دارد که نمی توان آنرا با خصوصیات افراد تک تک جامعه مرتبط ساخت. مکاتب ساخت گرایی، کارکردگرایی، و ستیز گرایی عمدتا در ذیل چنین برداشتی از جامعه قابل فهمند. رویکرد دوم بر آن است که جامعه چیزی جز برآیند افراد تشکیل دهنده آن نیست لذا هر پدیده اجتماعی در تحلیل نهایی پدیده فردی است. این رویکرد جامعه را حاصل جمع کمی افراد می داند و حداکثر به مطالعه ی پدیده های اجتماعی د ر قالب روانشناسی اجتماعی می پردازد. مکاتبی همچون مبادله و رفتار گرایی به این برداشت از جامعه نزدیکند. رویکرد سوم نه جامعه را واقعیتی ثابت و شی شده در خارج و نه آنرا حاصل جمع وجود افراد بلکه حاصل یک فرایند و ناشی از تداوم تعامل میان افراد و گروه هیا اجتماعی می داند و لذا هر پدیده ی اجتماعی نتیجه یک مجموعه روابط متقابل میان کنشگران است. جامعه در این حال واقعیتی سیال و هر لحظه در حال آفرینش است. دیدگاههای کنش متقابل نمادین، پدیدار شناسی و عاملیت ساختار در این نحله قرار می گیرند. دیدگاه قرآن به دلیل داشتن مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی متفاوت با این رویکردا متفاوت بوده و اصالت را از آن فرد و جامعه هر دو می داند. انسان در بینش قرآن دارای فطت الهی، آگاه ، آراد،مختار، مسول، و مکلف بوده و علی رغم وجود ساختارهای اجتماعی، تصمیم گیرنده نهایی خود فرد است و حتی مامور به تغییر ساختارهای موجود می باشد. واژگان کلیدی: فرد، جامعه، اصالت، جامعه گرایی، فرد گرایی
نقش فرد در ساختارهای اجتماعی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان و تسنیم
3/21/2010 12:00:00 AM
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روش شناخت اجتماعی در قرآن (با تأکید بر تفسیر نمونه و تفسیر المیزان)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی علیت از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حاکمیت در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ابعاد اجتماعی سیاسی امنیت در تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
محمد هادی قهاری کرمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
عدالت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی جایگاه معرفت شناختی قلب از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات آزادی و امنیت از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]