پیش فهم‏ های علامه در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
چکیده:
 برخى از پیش‌فهم‌هاى علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.  نویسنده در آغاز با طرح این پرسش که آیا فهم قرآن براى همه میسّر است و ظواهر براى همه حجت است یا خیر؟ نظریه علامه را در رابطه با آن مطرح مى‌کند و معتقد است که علامه به عنوان یک پیش‌فرض قرآن را براى همه قابل فهم مى‌داند. سپس به پیش‌فرض‌هاى دیگرى اشاره مى‌کند از قبیل: تمثیلى بودن بیان قرآن، تفاوت کلام الهى با کلام انسان، دلالت استقلالى قرآن بر مقصود الهى. در ادامه نقد علامه را راجع به تطبیقى بودن بیشتر تفاسیر مطرح مى‌کند و از اشکالى که بر علامه شده است پاسخ مى‌دهد، در پایان به فهرستى از پیش‌فرض‌هاى علامه در تفسیر اشاره مى‌کند:  1 - قرآن، همه برنامه سعادت انسان را در بردارد،  2 - وحى ضرورى است و عقل براى تدوین قانون کافى نیست،  3 - قرآن در دلالت خود مستقل و بى‌نیاز از غیر است،  4 - قرآن مصون از تحریف است،  5 - قرآنجاودانه است،  6 - قرآن براى همه است و  7 - الفاظ قرآن مثل معانى آن از سوى خدا نازل شده است.

تفسیر علمی در «المیزان»

نویسنده: علی هدایت زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26

زیر ساخت هاى تفسیر المیزان (1)

نویسنده: سید موسی حسینی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30

جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390   (پياپي 62)، تابستان 1390  شماره2

جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62

زبان قرآن با تأکید بر آراء علامه طباطبایی4 در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

روش ‏شناسی تفسیر المیزان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان

نویسنده: کتایون کاظمی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تحریف قرآن در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400

بررسی آیات مهدویت در تفسیر المیزان

پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397