نظریّهی اخلاق ویتگِنِشتاین
نویسنده:
مهدی میرابیان تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20
چکیده:
رسالهی منطقی- فلسفی ویتگنشتاین، اغلب بهعنوان کتابی در نظر گرفته میشود که به دنبال ارایهی تعریفی از حدود و مرزهای اندیشه از طریق تحلیل منطقی زبان است. امّا حقیقت امر این است که نتیجه و غایت رازآمیز و اخلاقی این کتاب است که برای وی اهمیّت دارد؛ بخشی که خود ویتگنشتاین بیشترین تأکید را بر آن دارد. او رساله را در اصل کتابی اخلاقی میداند و توجّه به این نکته را کلید فهم آن تلقّی مینماید.
امروزه دو تفسیر از رساله ارایه میشود: تفسیر اوّل بیان میدارد که رساله در تلاش است تا به ما بگوید، متافیزیک بهطور کلّیِ بیمعناست و باید کناری نهاده شود (تفسیر پوزیتیویستها). برخلاف آن، تفسیر دوم، تلاش ویتگنشتاین برای مرز نهادن میان اندیشیدنی و نااندیشیدنی، و معنادار و بیمعنا را تلاشی متافیزیکی میداند. ما در این مقاله تفسیر دوم را ملاک بررسی دیدگاه ویتگنشتاین در خصوص اخلاق قرار دادهایم. با توجّه به آنچه خواهد آمد، به نظر میرسد خوانش متافیزیکی رساله، مطابق با محتوای آن، موجّه باشد؛ زیرا معتقدیم، درک درست دیدگاه ویتگنشتاین دربارهی اخلاق، در گرو این خوانش است.
رسالهی منطقی- فلسفی ویتگنشتاین، اغلب بهعنوان کتابی در نظر گرفته میشود که به دنبال ارایهی تعریفی از حدود و مرزهای اندیشه از طریق تحلیل منطقی زبان است. امّا حقیقت امر این است که نتیجه و غایت رازآمیز و اخلاقی این کتاب است که برای وی اهمیّت دارد؛ بخشی که خود ویتگنشتاین بیشترین تأکید را بر آن دارد. او رساله را در اصل کتابی اخلاقی میداند و توجّه به این نکته را کلید فهم آن تلقّی مینماید.
امروزه دو تفسیر از رساله ارایه میشود: تفسیر اوّل بیان میدارد که رساله در تلاش است تا به ما بگوید، متافیزیک بهطور کلّیِ بیمعناست و باید کناری نهاده شود (تفسیر پوزیتیویستها). برخلاف آن، تفسیر دوم، تلاش ویتگنشتاین برای مرز نهادن میان اندیشیدنی و نااندیشیدنی، و معنادار و بیمعنا را تلاشی متافیزیکی میداند. ما در این مقاله تفسیر دوم را ملاک بررسی دیدگاه ویتگنشتاین در خصوص اخلاق قرار دادهایم. با توجّه به آنچه خواهد آمد، به نظر میرسد خوانش متافیزیکی رساله، مطابق با محتوای آن، موجّه باشد؛ زیرا معتقدیم، درک درست دیدگاه ویتگنشتاین دربارهی اخلاق، در گرو این خوانش است.
نظریّهی اخلاق ویتگِنِشتاین
3/21/2010 12:00:00 AM
گناه ایمان گرایى ویتگنشتاین
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25
ایمان گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا
نویسنده:
رضا اکبری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386
نگاهی به کتاب نظریهی غزالی در باب فضیلت
نویسنده:
زهرا پورسینا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
ارکان نظریهی «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسندهی عدالت»
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 98 - تابستان 1401
فرایند تحقق عمل از منظر ابنسینا و ویتگنشتاین متأخر
نویسنده:
عبدالله محمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
تاثیر نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین بر فلسفه لیوتار
نویسنده:
محسن قمی
،
مقاله نشریه: اندیشه دینی » سال 1384 پاييز 1384 شماره16
بررسی تطبیقی نظریه معنا در اندیشه علامه طباطبایی و ویتگنشتاین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر ارزشهای اخلاقی در اقتصاد با تأکید بر نظریّهی شهید صدر
نویسندگان:
اصغر ابوالحسنی
،
رحمت الله علیرحیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19
بررسی چالشهای نظریهی طراحی هوشمند با تاکید بر آراء ویلیام دمبسکی
نویسنده:
مرجان ایزدی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
ردّ نظریهی "سلطنت مشروعه"؛ میرزای قمی و حاکمیت سیاسی در عصر غیبت
نویسندگان:
جلال درخشه
،
محمود سوری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 86 - تابستان 98