فرایند تحقق عمل از منظر ابن‌سینا و ویتگنشتاین متأخر

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
چکیده:
ابن­سینا از پیروان دیدگاه علّی در تبیین رابطه عمل و اندیشه معتقد است تمام رفتارهای اختیاری انسان پس از طی مراحل تصور، تصدیق به فایده، شوق و اراده محقق می­شود. وی علم ضروری در تحقق رفتار را اعم از علم حسی، خیالی یا عقلی می­داند. در برابر ویتگنشتاین متأخر با بهره­مندی از مفهوم بازی زبانی و جهان-تصویر، نقش باور در رفتار را انکار می­کند. وی با ذکر نمونه­های نقض نشان می­دهد رفتارهای انسان به شکل غریزی و فاقد مؤلفه شناختی است. او حتی باور را تابعی از عمل انسان به شمار می­آورد. تحلیل نمونه­های نقض ویتگنشتاین نشان می­دهد وی عنصر شناخت مورد ادعای فیلسوفان را با علم آگاهانه تمایز نداده و از عدم التفات بالفعل، فقدان مؤلفه شناختی را نتیجه گرفته است؛ همچنین وی به تفاوت مراتب علم توجه نکرده و نفی مرتبه­ای خاص از علم را به منزله نفی مطلق علم در عمل تصور کرده است. برخی مثال­های ویتگنشتاین با مبانی وی در بازی­های زبانی ناسازگار است

فرآیند تحقق تمدن اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای

مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1393 زمستان 1393  شماره39

چیستی لذت از منظر ابن‌سینا و فخر رازی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68

شکاف معرفت و عمل از منظر آیات

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398

اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی از منظر ابن‌سینا

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36

فرایند تحقق نظریه پیشرفت سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه ای

مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1401 دوره 12، شماره 43 (تابستان 1401)

نقش معرفت در عمل از منظر عقل و نقل

نویسنده: سیدمحمد اکبریان ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدعلی شمالی ، استاد مشاور 2: محمد فتحعلی خانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

موانع تحقق آزادی در جامعه از منظر قرآن

نویسنده: یوسف خانمحمدی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98

امنیت سیاسی افراد و تحقق آن از منظر قرآن کریم

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397