بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان
نویسندگان:
رحمان عشریه
،
سید محمد حسینی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101
چکیده:
مهجوریت قرآن کریم در قوم پیامبر اکرم موضوع آیه 30 سوره فرقان و از شکایات آن حضرت از ایشان در روز قیامت و در پیشگاه خدای سبحان است. امروزه بیشتر مفسران، واژه «مهجوراً» را بهمعنای «متروک» و معانی مترادف آن دانستهاند، ولی در گذشته معنای «سخن ناپسند»، «هذیان» و مانند آن نیز ترجمه شده است. در معنایی نزدیک به معنای اخیر، «مورد ناسزا و یا تمسخر واقعشدن» را نیز مطرح کردهاند. مؤلفان تفسیر فارسی مشهور به «ترجمه تفسیر طبری» امّا، این واژه را بهمعنای شاذ «بریده» دانستهاند که با توجه به تقدّم تألیف آن نسبت به تفاسیر متأخر، و نیز با توجه به وجود تعارضات آشکار در ابعاد مختلف دو معنای نخست، این معنا نیز درخور تحقیق است. پژوهشهای موجود درباره آیه مورد بحث، با قبول معنای «متروک» و بدیهی دانستن آن، بدون اشاره به سایر معانی، به حواشی و ابعاد ترک قرآن پرداختهاند و تاکنون پژوهشی در واکاوی معنای واژه «مهجوراً» و ردّ و قبول معانی مطرحشده صورت نگرفته است. تحقیق حاضر، آرای لغویان و مفسران درباره معنای واژه «مهجوراً» در آیه مورد بحث را با روشی توصیفی- تحلیلی، نقل و تحلیل نموده و ضمن رویکردی انتقادی به آن آراء، با استعانت از قرینه متصل سیاق و قرینه منفصل روایات، معنای «بریده» را در مفهوم «قرآن جداشده از اهلبیت» تبیین نموده است.
مهجوریت قرآن کریم در قوم پیامبر اکرم موضوع آیه 30 سوره فرقان و از شکایات آن حضرت از ایشان در روز قیامت و در پیشگاه خدای سبحان است. امروزه بیشتر مفسران، واژه «مهجوراً» را بهمعنای «متروک» و معانی مترادف آن دانستهاند، ولی در گذشته معنای «سخن ناپسند»، «هذیان» و مانند آن نیز ترجمه شده است. در معنایی نزدیک به معنای اخیر، «مورد ناسزا و یا تمسخر واقعشدن» را نیز مطرح کردهاند. مؤلفان تفسیر فارسی مشهور به «ترجمه تفسیر طبری» امّا، این واژه را بهمعنای شاذ «بریده» دانستهاند که با توجه به تقدّم تألیف آن نسبت به تفاسیر متأخر، و نیز با توجه به وجود تعارضات آشکار در ابعاد مختلف دو معنای نخست، این معنا نیز درخور تحقیق است. پژوهشهای موجود درباره آیه مورد بحث، با قبول معنای «متروک» و بدیهی دانستن آن، بدون اشاره به سایر معانی، به حواشی و ابعاد ترک قرآن پرداختهاند و تاکنون پژوهشی در واکاوی معنای واژه «مهجوراً» و ردّ و قبول معانی مطرحشده صورت نگرفته است. تحقیق حاضر، آرای لغویان و مفسران درباره معنای واژه «مهجوراً» در آیه مورد بحث را با روشی توصیفی- تحلیلی، نقل و تحلیل نموده و ضمن رویکردی انتقادی به آن آراء، با استعانت از قرینه متصل سیاق و قرینه منفصل روایات، معنای «بریده» را در مفهوم «قرآن جداشده از اهلبیت» تبیین نموده است.
بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بازپژوهی تحلیلی دلالت آیه 3 سوره نساء بر اصل «تکهمسری» یا «چندهمسری»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
تأملی در معنای واژه «موازین» در کاربردهای قرآنی
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
حسین جدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
نقد نظریه نسخ تمهیدی در تفسیر معنای ضرب در آیه 34 سوره نساء
نویسندگان:
علیرضا طبیبی
،
محمد رضا شریفی نسب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 87
امکانسنجی معنای «کُنْ فَیکُونْ» برای واژه «صَمَد»
نویسندگان:
عزت الله مولایی نیا
،
یوسف فرشادنیا
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106
تحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ
نویسندگان:
حامد شریفی نسب
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
سمانه فتحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
رویکرد حقیقتانگاری زبان در تفسیر آیه 29 سوره دخان
نویسندگان:
مهدی زره ساز
،
عباس اسماعیلی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106
واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1402 دوره 16، شماره 59 (بهار 1402)
تناسب آیه امامت حضرت ابراهیم (علیه السلام) در سوره بقره با فضای نزول سوره
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84