امکانسنجی معنای «کُنْ فَیکُونْ» برای واژه «صَمَد»
نویسندگان:
عزت الله مولایی نیا
،
یوسف فرشادنیا
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106
چکیده:
«صمد» از واژگان مورد اختلاف مفسران، در برخی منابع لغوی، روایی و تفسیری، به «کُن فَیَکون» یا فاعلیت امری خداوند و مقوله آفرینش تبیین شده است. این پژوهش، امکان معنای «کُنْ فَیکُونْ» را برای «صَمَد» با نظر به هدف سوره توحید مورد سنجش قرار داده است. مشاهده معنای صنع الهی و فاعلیت امری (کُنْ فَیکُونْ) برای واژه «صَمَد» در متون لغوی، روایی و تفسیری، وجود اهداف هستی-خداشناسی در حیطههای معرفتی ذات، صفات، اسماء و افعال خداوند در سوره توحید، و همچنین صفت فعل بودن «صَمَد»، معنای کُن فَیَکون (صُنع لا مِن شئ) را برای «صَمَد» ممکن میسازد. همچنین معنای مختار، ارتباط وثیقی با دیگر آیات سوره توحید دارد و لحاظ آن با نظر به هدف سوره، ظرفیت پاسخگویی به برخی شبهات هستی-خداشناسی را دارد. خداوندی که خلق و امر به دستان اوست، خالقی است فراتر از چیزی که میزاید، زاییده میشود و همسری داشته باشد؛ او خالقی است که با «کُنْ فَیکُونْ» ابداع میکند.
«صمد» از واژگان مورد اختلاف مفسران، در برخی منابع لغوی، روایی و تفسیری، به «کُن فَیَکون» یا فاعلیت امری خداوند و مقوله آفرینش تبیین شده است. این پژوهش، امکان معنای «کُنْ فَیکُونْ» را برای «صَمَد» با نظر به هدف سوره توحید مورد سنجش قرار داده است. مشاهده معنای صنع الهی و فاعلیت امری (کُنْ فَیکُونْ) برای واژه «صَمَد» در متون لغوی، روایی و تفسیری، وجود اهداف هستی-خداشناسی در حیطههای معرفتی ذات، صفات، اسماء و افعال خداوند در سوره توحید، و همچنین صفت فعل بودن «صَمَد»، معنای کُن فَیَکون (صُنع لا مِن شئ) را برای «صَمَد» ممکن میسازد. همچنین معنای مختار، ارتباط وثیقی با دیگر آیات سوره توحید دارد و لحاظ آن با نظر به هدف سوره، ظرفیت پاسخگویی به برخی شبهات هستی-خداشناسی را دارد. خداوندی که خلق و امر به دستان اوست، خالقی است فراتر از چیزی که میزاید، زاییده میشود و همسری داشته باشد؛ او خالقی است که با «کُنْ فَیکُونْ» ابداع میکند.
امکانسنجی معنای «کُنْ فَیکُونْ» برای واژه «صَمَد»
1/1/1402 12:00:00 AM
تأملی در معنای واژه «موازین» در کاربردهای قرآنی
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
حسین جدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان
نویسندگان:
رحمان عشریه
،
سید محمد حسینی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101
آیا کاربُردِ واژۀ «تازی » به مَعنایِ «عَرَب » یا «عَرَبی ،» إِهانَت آلود است؟
نویسنده:
جویا جهانبخش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 177