واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
سمانه فتحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
چکیده:
بسیاری از مفسران و مترجمان، مراد از«الذکر» در آیه 44 سوره نحل را قرآن میدانند. معتقدان این دیدگاه به دو دسته تقسیم میشوند: گروه اول که طیف وسیعی از مفسران را تشکیل میدهند، قاطعانه این نظر را بیان میکنند. گروه دوم ضمن پذیرش مفهوم قرآن برای «الذکر»، به دنبال حل مشکل ظاهری ناشی از این دیدگاه هستند. از سوی دیگر برخی مفسران مقصود از «الذکر» را سنت پیامبر6 دانستهاند. بررسی دلایل این دیدگاهها بیانگر کاستی دقت آنان در سیاق و ظاهر الفاظ آیه است. ازاینرو نوشتار حاضر پس از اعتبارسنجی دلایل دیدگاههای ارائه شده مفسران، با تدبر در ظاهر و سیاق آیه و نیز واکاوی واژه «الذکر»، ثابت کرده که قائلان دیدگاه اول با ایجاد تغییر در ساختار آیه و خروج از معنای ظاهری، و قائلان دیدگاه دوم به دلیل عدم ارائه مستندات کافی، نتوانستهاند فهم صحیحی از «الذکر» ارائه کنند. در نهایت نگارندگان این پژوهش، به جهت سازگاری با ظاهر آیه، «وحی تفسیری» را مراد از «الذکر» در این آیه دانسته که بهنظر میرسد در آیات دیگر با «حکمت» از آن نام برده شده است. با پذیرش دیدگاه «وحی تفسیری» برای «الذکر»، این مطلب اثبات میشود که در این آیه، «الذکر» غیر از «ما نُزّل الیهم» است و مشکل ظاهری آیه حل میشود.
بسیاری از مفسران و مترجمان، مراد از«الذکر» در آیه 44 سوره نحل را قرآن میدانند. معتقدان این دیدگاه به دو دسته تقسیم میشوند: گروه اول که طیف وسیعی از مفسران را تشکیل میدهند، قاطعانه این نظر را بیان میکنند. گروه دوم ضمن پذیرش مفهوم قرآن برای «الذکر»، به دنبال حل مشکل ظاهری ناشی از این دیدگاه هستند. از سوی دیگر برخی مفسران مقصود از «الذکر» را سنت پیامبر6 دانستهاند. بررسی دلایل این دیدگاهها بیانگر کاستی دقت آنان در سیاق و ظاهر الفاظ آیه است. ازاینرو نوشتار حاضر پس از اعتبارسنجی دلایل دیدگاههای ارائه شده مفسران، با تدبر در ظاهر و سیاق آیه و نیز واکاوی واژه «الذکر»، ثابت کرده که قائلان دیدگاه اول با ایجاد تغییر در ساختار آیه و خروج از معنای ظاهری، و قائلان دیدگاه دوم به دلیل عدم ارائه مستندات کافی، نتوانستهاند فهم صحیحی از «الذکر» ارائه کنند. در نهایت نگارندگان این پژوهش، به جهت سازگاری با ظاهر آیه، «وحی تفسیری» را مراد از «الذکر» در این آیه دانسته که بهنظر میرسد در آیات دیگر با «حکمت» از آن نام برده شده است. با پذیرش دیدگاه «وحی تفسیری» برای «الذکر»، این مطلب اثبات میشود که در این آیه، «الذکر» غیر از «ما نُزّل الیهم» است و مشکل ظاهری آیه حل میشود.
واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل
3/21/2018 12:00:00 AM
واکاوی مورد اختلاف اصحاب سبت و مرجع ضمیر در آیه 124 سوره نحل
نویسندگان:
مرجانه فتحی طرقبه
،
عباس اسماعیلی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99
واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1402 دوره 16، شماره 59 (بهار 1402)
روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل
نویسنده:
علی فارسی مدان
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5
واکاوی مفهوم «معاشرت به معروف» در آیه 19 سوره نساء و نقش آن در تکالیف حقوقی زوجین
نویسندگان:
سعید سیدحسینی
،
رسول محمدجعفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109
تحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ
نویسندگان:
حامد شریفی نسب
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
رویکرد حقیقتانگاری زبان در تفسیر آیه 29 سوره دخان
نویسندگان:
مهدی زره ساز
،
عباس اسماعیلی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106
بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان
نویسندگان:
رحمان عشریه
،
سید محمد حسینی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101
واکاوی مفهومی «أسماء» در کاربست آیه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسماء»
نویسنده:
جلال الدین جعفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102