واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
چکیده:
بسیاری از مفسران و مترجمان، مراد از«الذکر» در آیه 44 سوره نحل را قرآن می‌دانند. معتقدان این دیدگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول که طیف وسیعی از مفسران را تشکیل می‌دهند، قاطعانه این نظر را بیان می‌کنند. گروه دوم ضمن پذیرش مفهوم قرآن برای «الذکر»، به دنبال حل مشکل ظاهری ناشی از این دیدگاه هستند. از سوی دیگر برخی مفسران مقصود از «الذکر» را سنت پیامبر6 دانسته‌اند. بررسی دلایل این دیدگاه‌ها بیانگر کاستی دقت آنان در سیاق و ظاهر الفاظ آیه است. ازاین‌رو نوشتار حاضر پس از اعتبارسنجی دلایل دیدگاه‌های ارائه‌ شده مفسران، با تدبر در ظاهر و سیاق آیه و نیز واکاوی واژه «الذکر»، ثابت کرده که قائلان دیدگاه اول با ایجاد تغییر در ساختار آیه و خروج از معنای ظاهری، و قائلان دیدگاه دوم به دلیل عدم‌ ارائه مستندات کافی،‌ نتوانسته‌اند فهم صحیحی از «الذکر» ارائه کنند. در نهایت نگارندگان این پژوهش، به جهت سازگاری با ظاهر آیه، «وحی تفسیری» را مراد از «الذکر» در این آیه دانسته که به‌نظر می‌رسد در آیات دیگر با «حکمت» از آن نام برده شده است. با پذیرش دیدگاه «وحی تفسیری» برای «الذکر»، این مطلب اثبات می‌شود که در این آیه، «الذکر» غیر از «ما نُزّل الیهم» است و مشکل ظاهری آیه حل می‌شود.

واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور

نویسنده: مهدی شجریان* ،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1402 دوره 16، شماره 59 (بهار 1402)

روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل

نویسنده: علی فارسی مدان ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5

تحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91

قرآن‌پژوهان و آیه پایانی سوره مزمل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 78

رویکرد حقیقت‌انگاری زبان در تفسیر آیه 29 سوره دخان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106

بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101

واکاوی مفهومی «أسماء» در کاربست آیه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسماء»

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397