جستاری در روش تبلیغی حضرت ابراهیم ع با تاکید بر کریمه‌ی 125 سوره نحل

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 30
چکیده:
خدای متعال از باب دستگیری از انسان و جبران هبوط او به زمین، راهی را برای رسیدن به عرش و تقرب خود قرار داد و راهنمایانی نیز بر این مسیر تعیین کرد. انبیای الهی همان مرشدان طریق حقیقت می‌باشند که مسیر نیل به حضرت حق را نمایان ساخته و راه را از بیراه تمییز می‌دهند. از طرفی انسان ها روحیات و خلقیات متفاوتی دارند که روش های گوناگونی را برای تربیت آنان می‌طلبد. در این نگاشته روش تبلیغی حضرت ابراهیم ع با تکیه بر کلیت تبلیغی که در آیه 125 سوره نحل بیان شده، بررسی کرده و آیات طبق روش‌های موعظه، برهان و جدال احسن تحلیل شده اند. زیرا به بیان آیه مورد نظر، انسان ها به سه دسته حق پذیر، حق گریز و حق ستیز دسته بندی می‌شوند که روش تبلیغی مناسب خود را می‌طلبد. نتیجه حاصل شده حاکی از آن است که بیشترین روش اتخاذ شده به وسیله‌ی حضرت ابراهیم ع، روش برهان بوده است.

روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل

نویسنده: علی فارسی مدان ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5

جلوه‌های هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60

روش تبلیغی حضرت نوح علیه السلام در قرآن کریم

نویسنده: منصوره احمدی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

زیبا‌شناسی اسلوب تأکید در سورۀ یوسف (ع)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5

جستاری در نقد حضور اعقاب حضرت عباس(ع) در شبه‌قاره هند

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 67

واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397