بازپژوهی تحلیلی دلالت آیه 3 سوره نساء بر اصل «تکهمسری» یا «چندهمسری»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
چکیده:
در قرآن کریم حکم تعددزوجات در آیه 3 سورة نساء بیان شده است. برخی با استناد به این آیه تکهمسری را اصل دانسته و چندهمسری را مربوط به ضرورتهای فردی و اجتماعی میدانند. در مقابل گروهی معتقد به رجحان تعددزوجات بر تکهمسری هستند. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی پس از بیان رابطه شرط و جوابشرط در صدر آیه، به بررسی دلالت این آیه بر اصل تکهمسری یا چندهمسری پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که تعبیر «ذَلِکَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُوا» به خاطر وجود دو احتمال در مشارالیه (ذلک) دلالتی بر رجحان تکهمسری ندارد. همچنین فعل امر«فَانکِحُواْ» در مقام توهم حظر است و بر رجحان تعددزوجات دلالت نمیکند چنانکه تقدیم تعبیر«فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ وَ...» بر تعبیر «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً» نیز دلالتی بر رجحان تعددزوجات ندارد. از این رو آیه شریفه بیانگر اصل تکهمسری یا اصل چندهمسری نیست بلکه تنها بر جواز و اباحه تعددزوجات دلالت دارد.
در قرآن کریم حکم تعددزوجات در آیه 3 سورة نساء بیان شده است. برخی با استناد به این آیه تکهمسری را اصل دانسته و چندهمسری را مربوط به ضرورتهای فردی و اجتماعی میدانند. در مقابل گروهی معتقد به رجحان تعددزوجات بر تکهمسری هستند. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی پس از بیان رابطه شرط و جوابشرط در صدر آیه، به بررسی دلالت این آیه بر اصل تکهمسری یا چندهمسری پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که تعبیر «ذَلِکَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُوا» به خاطر وجود دو احتمال در مشارالیه (ذلک) دلالتی بر رجحان تکهمسری ندارد. همچنین فعل امر«فَانکِحُواْ» در مقام توهم حظر است و بر رجحان تعددزوجات دلالت نمیکند چنانکه تقدیم تعبیر«فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ وَ...» بر تعبیر «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً» نیز دلالتی بر رجحان تعددزوجات ندارد. از این رو آیه شریفه بیانگر اصل تکهمسری یا اصل چندهمسری نیست بلکه تنها بر جواز و اباحه تعددزوجات دلالت دارد.
بازپژوهی تحلیلی دلالت آیه 3 سوره نساء بر اصل «تکهمسری» یا «چندهمسری»
3/20/2020 12:00:00 AM
نقد شبهه «تاکید بر خشونت خانگی در آیه 34 سوره نساء»
نویسنده:
علی مدبر
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1396 زمستان 1396 شماره32
بازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان
نویسندگان:
رحمان عشریه
،
سید محمد حسینی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101
الگوی عفاف بر مبنای تحلیل محتوایی سورۀ نساء
نویسنده:
اشرف جناتی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
نقد نظریه نسخ تمهیدی در تفسیر معنای ضرب در آیه 34 سوره نساء
نویسندگان:
علیرضا طبیبی
،
محمد رضا شریفی نسب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 87
تاليف كتاب تفسير نوجوان ( پيامهاي آسماني جلد چهارم ) سوره نساء آيه 78 الي 175
نویسنده:
مرتضي دانشمند ديزيچه
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/11 تا تاریخ: 1396/12/28
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
نویسندگان:
راضیه مُشک مسجدی
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77
دلالت های تشبیه زنان به حرث در آیه 223 سوره بقره با رویکرد تحلیلی ـانتقادی آراء نواندیشان معاصر پیرامون آن
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2
واکاوی مفهوم «معاشرت به معروف» در آیه 19 سوره نساء و نقش آن در تکالیف حقوقی زوجین
نویسندگان:
سعید سیدحسینی
،
رسول محمدجعفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109
بررسی عقلانی شرایط تکلیف با عنایت به دلالت های کلامی آیه 286 سوره بقره
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاریخگذاری سوره قدر با تأکید بر مکّی یا مدنی بودن سوره
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93