بررسی تحلیلی مبانی و نتایج دیدگاه رابطۀ ضروری معرفت و عمل اخلاقی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62
چکیده:
سقراط بر آن بود که معرفت و شناخت نیکی‌ها و بدی‌ها نه‌‌تنها برای عمل اخلاقی و کسب فضیلت ضروری است، بلکه تنها علت آن نیز شناخته می‌شود؛ یعنی معرفت علت لازم و کافی عمل اخلاقی و کسب فضیلت است و کسی با آگاهی و معرفت (خواسته و دانسته) مرتکب بدی نمی‌شود. بدین‌‌ترتیب رابطۀ ضروری میان معرفت و عمل اخلاقی برقرار است. افلاطون با پذیرش این دیدگاهِ استاد خود، آن را بر مبانی معرفت‌شناختی خاص خود و ایدۀ مُثل استوار می‌کند. این نظریه، طبق مبانی‌ای که افلاطون برای آن ترسیم می‌کند، لوازم، آثار و نتایج خاصی دارد که علی‌‌رغم وجود شباهت‌هایی میان این دیدگاه و نظریه‌های دیگر، باز هم از سایر نظریات متمایز بوده و بحث‌های بسیاری را متوجه خود کرده است. مهم‌ترین انتقادات وارد شده بر این دیدگاه از سوی ارسطو طرح شده است. در ‌‌عین ‌حال، ارسطو در پایان بررسی‌های خود، تا حدودی به این دیدگاه نزدیک می‌شود و با شرایطی آن را تلقی به قبول می‌کند، اما این دیدگاه همچنان منتقدان فراوانی دارد.

نظریه ایمان در رفع شکاف معرفت و عمل اخلاقی

مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1391 پاييز 1391  شماره17

نظریه یقین در حل شکاف معرفت و عمل اخلاقی

مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1391   (پياپي 10)، پاييز و زمستان 1391  شماره1-2

بررسی انتقادی دیدگاه فیلسوفان ذهن درباره چیستی و مبانی عمل اختیاری

نویسنده: محمد غلامی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تحلیلی مبناگرایی در معرفت شناسی ملاصدرا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 102

رابطۀ نتایج استقراض و قدرت سیاسی و اقتصادی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 105

رابطه نتایج استقراض و قدرت سیاسی و اقتصادی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 103

بررسی و نقد دیدگاه معرفت شناسانۀ پلنتینگا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

شکاف معرفت و عمل از منظر آیات

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397