بررسی انتقادی دیدگاه فیلسوفان ذهن درباره چیستی و مبانی عمل اختیاری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
عمل، به عنوان یکی از افعال صادره از نفس میباشد. برای بررسی کنش اختیاری از سوی نفس باید فرآیندی که از ابتدا به شکلگیری عمل منجر میشود به دق ت مورد بحث قرار گیرد.در عمل، او لین چیزی که به عنوان حالت ذهنی شکل می گیرد؛ تصو ر عمل است؛ تصور عمل به عنوان مبدأ علمی فعل اختیاری است. بعد از آن تصدیق به فائده عمل شکل گرفته و نفس انسان آن عمل را دارای فائده برای خود میداند. در این لحظه مبدأ شوقی برای عمل که شوق و اشتیاق به عمل است به عنوان کیف نفسانی ایجاد میشود. شوق، تولید اراده نموده و بعد از اراده حرکت عضلات و ماهیچهها برای انجام فعل، شروع میشود (عمل یا جوارحی است یا جوانحی، در عمل جوانحی نیاز به حرکت عضلات نیست). در نهایت، فعلی اختیاری از انسان صورت میگیرد.آن چه که در ضمن تحقیق، باید مورد بررسی قرار گیرد، رابطه نفس و بدن است تا رابطه فعل اختیاری هم در سایهسار این مسأله روشن وشفاف گردد.ماهی ت نفس و بدن و رویدادهای مربوط به این دو و نسبت این دو با فعل اختیاری چیست؟ آی ا فعل اختیاری به عنوان یک فعل صادره از نفس با نفس متحد است؟ پاسخ چیستی فعل اختیاری و مبادی آن در نظری ههای حالات ذهنی، عامل، عملکردی، هدف و زمینهای مورد بر رسی و نقد قرار میگیرند. نظری ههای چیستی مبادی عمل ذیل عناوین علت غایی، یگانهانگاری غیرقانونمند، شبه پدیدهانگاری، افعال گفتاری به توضیح و نقد گذاشته میشود. پرسش اصلی تحقیق، عبارت است ازاین که : چه نقدهایی از منظر حکیمان صدرایی بر مبادی عمل اختیاری و کنش اختیاری در نگاه فیلسوفان ذهن وارد است؟ یافته های تحقیق:1.حکمت صدرایی پاسخگوی اشکالات وارد بر نظرگاه فیلسوفان ذهن معاصر درمورد عمل اختیاری می باشد.2.حکمت صدرایی با رویکردی جزئی و کلی در بحث عمل اختیاری جامع الاطراف است. واژگان کلیدی: مبدأ، کنش، اراده، اختیار، قصد، حیث التفاتی، شوق، این همانی ذهن و بدن، دوگانهانگاری، فلسفه ذهن.
عمل، به عنوان یکی از افعال صادره از نفس میباشد. برای بررسی کنش اختیاری از سوی نفس باید فرآیندی که از ابتدا به شکلگیری عمل منجر میشود به دق ت مورد بحث قرار گیرد.در عمل، او لین چیزی که به عنوان حالت ذهنی شکل می گیرد؛ تصو ر عمل است؛ تصور عمل به عنوان مبدأ علمی فعل اختیاری است. بعد از آن تصدیق به فائده عمل شکل گرفته و نفس انسان آن عمل را دارای فائده برای خود میداند. در این لحظه مبدأ شوقی برای عمل که شوق و اشتیاق به عمل است به عنوان کیف نفسانی ایجاد میشود. شوق، تولید اراده نموده و بعد از اراده حرکت عضلات و ماهیچهها برای انجام فعل، شروع میشود (عمل یا جوارحی است یا جوانحی، در عمل جوانحی نیاز به حرکت عضلات نیست). در نهایت، فعلی اختیاری از انسان صورت میگیرد.آن چه که در ضمن تحقیق، باید مورد بررسی قرار گیرد، رابطه نفس و بدن است تا رابطه فعل اختیاری هم در سایهسار این مسأله روشن وشفاف گردد.ماهی ت نفس و بدن و رویدادهای مربوط به این دو و نسبت این دو با فعل اختیاری چیست؟ آی ا فعل اختیاری به عنوان یک فعل صادره از نفس با نفس متحد است؟ پاسخ چیستی فعل اختیاری و مبادی آن در نظری ههای حالات ذهنی، عامل، عملکردی، هدف و زمینهای مورد بر رسی و نقد قرار میگیرند. نظری ههای چیستی مبادی عمل ذیل عناوین علت غایی، یگانهانگاری غیرقانونمند، شبه پدیدهانگاری، افعال گفتاری به توضیح و نقد گذاشته میشود. پرسش اصلی تحقیق، عبارت است ازاین که : چه نقدهایی از منظر حکیمان صدرایی بر مبادی عمل اختیاری و کنش اختیاری در نگاه فیلسوفان ذهن وارد است؟ یافته های تحقیق:1.حکمت صدرایی پاسخگوی اشکالات وارد بر نظرگاه فیلسوفان ذهن معاصر درمورد عمل اختیاری می باشد.2.حکمت صدرایی با رویکردی جزئی و کلی در بحث عمل اختیاری جامع الاطراف است. واژگان کلیدی: مبدأ، کنش، اراده، اختیار، قصد، حیث التفاتی، شوق، این همانی ذهن و بدن، دوگانهانگاری، فلسفه ذهن.
بررسی انتقادی دیدگاه فیلسوفان ذهن درباره چیستی و مبانی عمل اختیاری
3/21/2015 12:00:00 AM
تحلیل انتقادی دیدگاه دیوید هیوم درباره جوهریت و این همانی ذهن
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1396 (پياپي 58)، زمستان 1396 شماره2
بررسی و نقد دیدگاههای برخی فیلسوفان معاصر غرب دربارۀ چیستی قضایای پیشین
نویسنده:
احمد ابوترابی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران
نویسندگان:
زهرا حمزه ای
،
محمد علی محیطی اردکان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
بررسی دیدگاه های فیلسوفان اسلامی درباره پیدایش کثرات از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی دیدگاه فنایی دربارۀ حجیت ظنون عقلی (2)
نویسنده:
حسین کامکار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
بررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیّت ظنون عقلی (1)
نویسنده:
حسین کامکار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92
بررسی تحلیلی مبانی و نتایج دیدگاه رابطه ضروری معرفت و عمل اخلاقی
نویسنده:
سید محمد اکبریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 (پياپي 62)، تابستان 1390 شماره2
بررسی تحلیلی مبانی و نتایج دیدگاه رابطۀ ضروری معرفت و عمل اخلاقی
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62
بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه
نویسنده:
علی اکبر علیزاده*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی انتقادی دیدگاه های معاصر درباره وابستگی اخلاق به دین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]