تفسیر عکرمه در نگاه تحلیلى
نویسنده:
سید مهدی حسینی علمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
کلیدواژه:
تفسیر تابعین
،
شخصیت عکرمه
،
تفسیر صحابه
،
ویژگىهاى تفسیر تابعین
،
منابع تفسیرعکرمه
،
روش تفسیرى عکرمه
،
تفسیر عکرمه
چکیده:
نگاهى گذرا به زندگى نامه و شخصیت عکرمه و ارائه روش تفسیرى اوست. عِکْرِمَة - مولى ابن عباس - (25-105 ه .ق.( از مفسّران تابعین است. نویسنده پس از ذکر تاریخ زندگانى وى از جمله ورود به جمع تابعین و سفرها و اخذ جوائز و دوران پایانى زندگى، به مشایخ و استادان و شاگردان عکرمه اشاره کرده و اتهامات رجالیان را درباره شخصیت وى به ویژه کذاب بودن و دروغ بستن بر ابن عباس، گرایش به مذهب خوارج، ناخشنودى معاصران از عکرمه، روایت نکردن مالک از عکرمه، روایت ابوبصیر از امام باقر(ع) درباره عکرمه عدم نقل روایت از امام باقر(ع) و اعتقاد به نزول آیه تطهیر در شأن زنان پیامبر مورد نقد و بررسى قرار داده و همه را رد مىکند. سپس فضاى سیاسى و اجتماعى عصر عکرمه را به تصویر کشیده و با اشارهاى گذرا به تفسیر در عصر رسالت، عصر صحابه و عصر تابعین، مدارس عمده تفسیر در عهد تابعین - مدرسه مکه، مدرسه مدینه، مدرسه کوفه و مدرسه بصره - را معرّفى و ویژگىهاى تفسیر تابعین و منابع تفسیر تابعى را بیان کرده است. در ادامه قرآن، حدیث پیامبر، سخنان صحابه، اسباب نزول، اخبار اهل کتاب، اجتهاد و استنباط و اشعار کهن عرب را از مهمترین منابع و مصادر عکرمه برشمرده و جلوههاى ویژه در تفسیر عکرمه را با ذکر نمونههایى به تفصیل مورد توجه قرار داده است.
نگاهى گذرا به زندگى نامه و شخصیت عکرمه و ارائه روش تفسیرى اوست. عِکْرِمَة - مولى ابن عباس - (25-105 ه .ق.( از مفسّران تابعین است. نویسنده پس از ذکر تاریخ زندگانى وى از جمله ورود به جمع تابعین و سفرها و اخذ جوائز و دوران پایانى زندگى، به مشایخ و استادان و شاگردان عکرمه اشاره کرده و اتهامات رجالیان را درباره شخصیت وى به ویژه کذاب بودن و دروغ بستن بر ابن عباس، گرایش به مذهب خوارج، ناخشنودى معاصران از عکرمه، روایت نکردن مالک از عکرمه، روایت ابوبصیر از امام باقر(ع) درباره عکرمه عدم نقل روایت از امام باقر(ع) و اعتقاد به نزول آیه تطهیر در شأن زنان پیامبر مورد نقد و بررسى قرار داده و همه را رد مىکند. سپس فضاى سیاسى و اجتماعى عصر عکرمه را به تصویر کشیده و با اشارهاى گذرا به تفسیر در عصر رسالت، عصر صحابه و عصر تابعین، مدارس عمده تفسیر در عهد تابعین - مدرسه مکه، مدرسه مدینه، مدرسه کوفه و مدرسه بصره - را معرّفى و ویژگىهاى تفسیر تابعین و منابع تفسیر تابعى را بیان کرده است. در ادامه قرآن، حدیث پیامبر، سخنان صحابه، اسباب نزول، اخبار اهل کتاب، اجتهاد و استنباط و اشعار کهن عرب را از مهمترین منابع و مصادر عکرمه برشمرده و جلوههاى ویژه در تفسیر عکرمه را با ذکر نمونههایى به تفصیل مورد توجه قرار داده است.
تفسیر عکرمه در نگاه تحلیلى
3/20/2000 12:00:00 AM
تفسیر المنیر در نگاه نقد و بررسی
نویسنده:
محمد علی رضایی کرمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8
«زبدة البیان» و «تفسیر قرطبی» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمد رضا آقاجانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
ويرايش كتاب ( قلمروهاي هستي از نگاه فيلسوفان تحليلي )
نویسنده:
محمد اسماعيل انصاري
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/07/17 تا تاریخ: 1397/06/30
روششناسی تحلیلی تفسیر واژگان قرآنی در کتاب «تحصیل نظائر القرآن» حکیم ترمذی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
تفسیر واژگان «عربی و لسان عربی» در قرآن با رویکرد تحلیلی انتقادی
نویسندگان:
جعفر فیروزمندی بندپی
،
زهره نریمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 103
فهم و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی (نگاهی مقایسهای با هرمنوتیک)
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
قواعد تفسیر در تفسیر صافی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
دورى از نگاه زنان بیگانه تفسیر سوره نور 17
نویسنده:
سید ضیا مرتضوى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1381 شماره 127
سیره نبوی در عصر مکی از نگاه طبری (مقایسه تفسیر و تاریخ)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]