تفسیر واژگان «عربی و لسان عربی» در قرآن با رویکرد تحلیلی انتقادی
نویسندگان:
جعفر فیروزمندی بندپی
،
زهره نریمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 103
چکیده:
زبان بهعنوان یک پدیده زنده و پویا، پیوسته در مسیر تحول و تطور قرار داشته است. این امر در علم زبانشناسی بدیهی و مثبت ارزیابی میشود. اما آنگاه که متن مقدس در دورهای طولانی با مخاطبان متعدد روبهرو است، حفظ گوهر اصلی، مطالعه و دریافت پیام آن، در صورتی امکانپذیر است که متن را با زمان صدور و یا نزول آن فهمید. در غیر این صورت، سبب میشود گاه در فهم و تفسیر برخی آیات، تناقض و شبهه ایجاد گردد. یکی از واژگان و ترکیبات قرآنی، «لسان»، «عربی» و اضافه این دو بههم است. بیشتر مفسران و مترجمان این کلمات و ترکیب اضافی را فقط در همان معنای مشهور امروزی، یعنی گویش عربی تبیین نمودهاند که در پی آن، شبهه انحصار قرآن برای عربزبانان و اخراج عموم بشر در تمام اعصار و امصار برای آن مطرح میشود. افزون بر آن، تناقض ایجادشده در این انحصار با آیات مربوط به جهانشمولی قرآن نیز محل توجه است. این در حالی است که میتوان با تأمل در آیات و سیاق آنها، و مهمتر از همه، در معنای لغوی این واژگان، معنای دیگر پیام آشکار و بدون ابهام و اغلاق برای آنها تبیین نمود. این مقاله با رویکرد تحلیلی- انتقادی و واکاوی اصل و ماده این لغات با تکیه بر سیاق، به ارائه معنایی متفاوت از این واژگان و ترکیب دست یافته است که با توجه به آن، این شبهه و تناقض منتفی میگردد.
زبان بهعنوان یک پدیده زنده و پویا، پیوسته در مسیر تحول و تطور قرار داشته است. این امر در علم زبانشناسی بدیهی و مثبت ارزیابی میشود. اما آنگاه که متن مقدس در دورهای طولانی با مخاطبان متعدد روبهرو است، حفظ گوهر اصلی، مطالعه و دریافت پیام آن، در صورتی امکانپذیر است که متن را با زمان صدور و یا نزول آن فهمید. در غیر این صورت، سبب میشود گاه در فهم و تفسیر برخی آیات، تناقض و شبهه ایجاد گردد. یکی از واژگان و ترکیبات قرآنی، «لسان»، «عربی» و اضافه این دو بههم است. بیشتر مفسران و مترجمان این کلمات و ترکیب اضافی را فقط در همان معنای مشهور امروزی، یعنی گویش عربی تبیین نمودهاند که در پی آن، شبهه انحصار قرآن برای عربزبانان و اخراج عموم بشر در تمام اعصار و امصار برای آن مطرح میشود. افزون بر آن، تناقض ایجادشده در این انحصار با آیات مربوط به جهانشمولی قرآن نیز محل توجه است. این در حالی است که میتوان با تأمل در آیات و سیاق آنها، و مهمتر از همه، در معنای لغوی این واژگان، معنای دیگر پیام آشکار و بدون ابهام و اغلاق برای آنها تبیین نمود. این مقاله با رویکرد تحلیلی- انتقادی و واکاوی اصل و ماده این لغات با تکیه بر سیاق، به ارائه معنایی متفاوت از این واژگان و ترکیب دست یافته است که با توجه به آن، این شبهه و تناقض منتفی میگردد.
تفسیر واژگان «عربی و لسان عربی» در قرآن با رویکرد تحلیلی انتقادی
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
روششناسی تحلیلی تفسیر واژگان قرآنی در کتاب «تحصیل نظائر القرآن» حکیم ترمذی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
درنگی در معنای لغوی-تفسیری واژه «کظم»، با استناد به سیاق آیات، با رویکرد تحلیلی انتقادی
نویسندگان:
مسعود اقبالی
،
زهره نریمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 107
تفسیر عکرمه در نگاه تحلیلى
نویسنده:
سید مهدی حسینی علمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
اصول و قواعد معناشناسی واژگان فقهی در تفسیر تسنیم
نویسنده:
محمد خامه گر *
،
مقاله نشریه: معارج » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره4
رویکرد انتقادی منتقدان اهل سنت به مبانی کلامی تفسیر امامیه
نویسنده:
سید مجید پورطباطبایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 شماره 142
تاليف تحليل واژگان مشابه در قرآن
نویسنده:
سيدمحمدمحسن سادات فخر
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/06/29 تا تاریخ: 1395/03/31
روششناسی انتقادی مکتب بیرمنگام (با رویکرد حکمت اسلامی)
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
حسین حاج محمدی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 2
تغییر معنایی در واژگان قرآن بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74