منطق تفسیر در نگاه طبرسی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
کلیدواژه:
انواع هرمنوتیک
،
تعدد فهم
،
فرهنگ زبانى
،
فرهنگ عصر نزول
،
طبرسى
،
مجمع البیان
،
اصول تفسیرى طبرسى
،
تفسیر مؤلف محور
،
تفسیر متن محور
،
منطق تفسیر
چکیده:
نگاهى تطبیقى به تفسیر طبرسى و هرمنوتیک با نحلههاى متفاوت آن و ذکر همانندىها و ناهمانندىهاى تفسیر طبرسى و هرمنوتیک است. مرحوم طبرسى دو تعریف از تفسیر عرضه مىدارد. یک تعریف، ایشان را مؤلفگرا نشان مىدهد که براى خواستههاى مخاطب ارزشى قائل نیست، براین اساس ایشان با هرمنوتیک شلایر ماخر، دیلتاى و هرش همراه است. از جهت موضوع نیز میان تفسیر مورد نظر طبرسى با هرمنوتیک ناسازگارى وجود دارد. موضوع تفسیر، آیات مشکل قرآن و موضوع هرمنوتیک تمام اجزاء تشکیل دهنده یک متن است. شواهدى در مجمعالبیان و جوامع الجامع، نشان از تمایل طبرسى به مؤلف محورى دارد. تعریف دیگر طبرسى از تفسیر با نظریه متن محورى نزدیکى دارد. انحصارگرایى در تفسیر آیات قرآن در نظرگاه طبرسى به دلایلى چند نادرست است و از این جهت سخنان طبرسى در نوشتههاى مارتین لوتر نیز در خور ردیابى است. مجمعالبیان تعدد معانى را در مورد برخى آیات مىپذیرد و در تعدادى از آیات باور ندارد. او معناى قطعى و نهایى را در شمارى از آیات باور دارد و در تعدادى آیات به معناى قطعى و نهایى معتقد نیست. نشانههایى از هرمنوتیک دستورى و فنى در این تفسیر دیده مىشود. اهمیت سیاق، آشنایى با فرهنگ زمانه، از نشانههاى کاربرد تفسیر فنى در مجمعالبیان است. اسباب نزول، فرهنگ زبانى اعراب، باورهاى عرب جاهلى از جلوههاى مهم شناخت فرهنگ زمانه است. طبرسى نقش پیش فرضها در تفسیر بهینه آیات را باور دارد و از دو گونه پیش فرض کلى و جزئى بهره مىگیرد. پیشفرضهاى کلى، اصول کلى حاکم بر تفسیر را ترسیم و تبیین مىکند و تأثیر چندانى در فهم تکتک آیات ندارد و پیشفرضهاى جزئى در تکتک آیات تأثیرگذار است. پیشفرضهاى جزئى ممکن است کلامى، ادبى، علمى و... باشد.
نگاهى تطبیقى به تفسیر طبرسى و هرمنوتیک با نحلههاى متفاوت آن و ذکر همانندىها و ناهمانندىهاى تفسیر طبرسى و هرمنوتیک است. مرحوم طبرسى دو تعریف از تفسیر عرضه مىدارد. یک تعریف، ایشان را مؤلفگرا نشان مىدهد که براى خواستههاى مخاطب ارزشى قائل نیست، براین اساس ایشان با هرمنوتیک شلایر ماخر، دیلتاى و هرش همراه است. از جهت موضوع نیز میان تفسیر مورد نظر طبرسى با هرمنوتیک ناسازگارى وجود دارد. موضوع تفسیر، آیات مشکل قرآن و موضوع هرمنوتیک تمام اجزاء تشکیل دهنده یک متن است. شواهدى در مجمعالبیان و جوامع الجامع، نشان از تمایل طبرسى به مؤلف محورى دارد. تعریف دیگر طبرسى از تفسیر با نظریه متن محورى نزدیکى دارد. انحصارگرایى در تفسیر آیات قرآن در نظرگاه طبرسى به دلایلى چند نادرست است و از این جهت سخنان طبرسى در نوشتههاى مارتین لوتر نیز در خور ردیابى است. مجمعالبیان تعدد معانى را در مورد برخى آیات مىپذیرد و در تعدادى از آیات باور ندارد. او معناى قطعى و نهایى را در شمارى از آیات باور دارد و در تعدادى آیات به معناى قطعى و نهایى معتقد نیست. نشانههایى از هرمنوتیک دستورى و فنى در این تفسیر دیده مىشود. اهمیت سیاق، آشنایى با فرهنگ زمانه، از نشانههاى کاربرد تفسیر فنى در مجمعالبیان است. اسباب نزول، فرهنگ زبانى اعراب، باورهاى عرب جاهلى از جلوههاى مهم شناخت فرهنگ زمانه است. طبرسى نقش پیش فرضها در تفسیر بهینه آیات را باور دارد و از دو گونه پیش فرض کلى و جزئى بهره مىگیرد. پیشفرضهاى کلى، اصول کلى حاکم بر تفسیر را ترسیم و تبیین مىکند و تأثیر چندانى در فهم تکتک آیات ندارد و پیشفرضهاى جزئى در تکتک آیات تأثیرگذار است. پیشفرضهاى جزئى ممکن است کلامى، ادبى، علمى و... باشد.
منطق تفسیر در نگاه طبرسی
3/21/2002 12:00:00 AM
تحلیل ژانری تفسیر جوامعالجامع نوشتۀ شیخ طبرسی
نویسندگان:
علی صادقی حسن آبادی
،
فیاض قرایی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 14
توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم
نویسندگان:
سید مصطفی احمدزاده*
،
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره101
تفسیر عکرمه در نگاه تحلیلى
نویسنده:
سید مهدی حسینی علمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
حدسیات از نگاه منطق و فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمد حسین زاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
طبرسى و تفسیر قرآن بر پایه فرهنگ زمان نزول
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
جایگاه و کارکرد اشعار و امثال عربی در تفسیر مجمع البیان طبرسی
نویسنده:
سید مرتضی حسینی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 8
تفسیر المنیر در نگاه نقد و بررسی
نویسنده:
محمد علی رضایی کرمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8