ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
چکیده:
فخر رازی،‌ متکلم - فیلسوف و مفسر بلندآوازه سدۀ ششم - در برخی آثار خود دلائل قرآنی در اثبات جسمانینبودن و تجرّد نفس آورده است که مبتنی بر تفسیر خاص او از برخی آیات شریفۀ قرآن کریم‌اند. در این مقاله،‌ ضمن اشارۀ اجمالی به دیدگاه‌های فخر رازی در باب تجرّد نفس انسانی، دلائل قرآنی او بر تمایز نفس و بدن و تجرّد نفس ناطقه پرداخته می‌شود. همچنین ضمن مقایسۀ دیدگاه‌های فخر رازی با آرای دیگر مفسران نشان داده خواهد شد که برخی از آیات که فخر رازی - بر اساس تفسیر خاص خود از مفاد و سیاق آن آیات - تجرّد نفس از آنها استنباط و استنتاج کرده است هیچ دلالتی بر تجرّد نفس و حتی مغایرت نفس و بدن ندارند.

حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی

نویسنده: مریم رضیئی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

شخص کامل از دیدگاه فخر رازی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85

مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مساله‏ ی تجرّد نفس

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

چیستی لذت از منظر ابن‌سینا و فخر رازی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68

چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی

دانشجو: اصغر رمضانی ، استاد مشاور: احمد عابدی ، استاد راهنما: علی اله بداشتی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

فخر رازی از عقل‌گرایی اعتدالی تا ایمان‌گرایی خردپیشه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49

حدوث نفس (قبل از بدن، همراه با بدن، در امتداد بدن

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1389 زمستان 1389  شماره58

بررسی چگونگی سازگاری تجرد نفس با حرکت تکامل آن

نویسنده: علیرضا اسعدی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: غلامرضا فیاضی ، استاد مشاور 2: امیر دیوانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

مجرد سیال: تبیین سازگاری تجرد نفس با تغیر آن

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395

نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: منصور نصیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397