حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
بدا
،
لوح محفوظ
،
لوح محو و اثبات
،
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
،
فخررازی
،
محمد بن عمر
،
۵۴۴؟-۶۰۶ق.
چکیده:
یکی از مسایل مهم و پیچیده فلسفی - لتمی که از یک سو با خدا شناسی و از سوی دیگر با با انسان شناسی پیوند می یابد آموزه بداست. آن چه در این رساله سعی در تجزیه و تحلیل آ است. کشف حقیقت بدا از این دو منظر است. ضمن آنکه در این دیدگاه متکلمان حکیمان و عارفان بخصوص ملاصدرا و فخر رازی در مقام متکلم و فیلسوف مورد ارزیابی قرار گرفته است. بناب تصور بسیاری، بدا از لوح محو و ثبات سرچشمه می گیرد. در حالی که در این رساله روشن می شود بدا در مقام شامخی از صقع ربوبی تحقق می یابد و از سم مستاثر الهی سرچشمه می گیرد، آن چه از بدا در لوح محو و اثبات سافله و علم قدری و نظام عینی تحقق می یابد. ظهور بداست و نه وقوع آن. بر این اساس نقش مبادی عالیه و علل متوسط در این زمینه تنها به عنوان مجاری ابداء و اظهار بدا به الواح سافله است. در تغییر در لوح قدر خارجی منوط به اختیار انسان است و اختیار او می تواند تاثیر گذار بر جهت دهی سلسله اسباب و علل وارده بر طبعت باشد ملا صدرا با شرح فلسفی خود بر اصول کافی به خوبی حقیقت بدا را شرح داده است جز آنکه به طور تفصیلی توضیح نداده که چگونه بدا به خداوند منتسب می شود. علاوه بر این با وجود برتر بودن اولیای محمدیین از لوح محفوظ چگونه در علم آنان بدا ظاهر می شود و مطالب دیگری که در این زمینه مبهم مانده اند. با وجود انکار بدا از ناحیه فخر رازی تناقض های فراوانی در آثارش مبنی بر تغییر سنوشت می یابیم که شاید دلیل آن این است که وی نتوانسته با چارچوبهای سست تفکر جبر، مفاد روشن و محم ماثوارت دال بر اختیار آدمی را، انکار کند و نتوانسته تاثیر دعا، صدقه و مانند آن را بر تغییر سرنوشت آدمی بر اساس محو و اثبات نادیده بگیرد. واژگان کلیدی: بدا، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، ملاصدرا، فخر رازی.
یکی از مسایل مهم و پیچیده فلسفی - لتمی که از یک سو با خدا شناسی و از سوی دیگر با با انسان شناسی پیوند می یابد آموزه بداست. آن چه در این رساله سعی در تجزیه و تحلیل آ است. کشف حقیقت بدا از این دو منظر است. ضمن آنکه در این دیدگاه متکلمان حکیمان و عارفان بخصوص ملاصدرا و فخر رازی در مقام متکلم و فیلسوف مورد ارزیابی قرار گرفته است. بناب تصور بسیاری، بدا از لوح محو و ثبات سرچشمه می گیرد. در حالی که در این رساله روشن می شود بدا در مقام شامخی از صقع ربوبی تحقق می یابد و از سم مستاثر الهی سرچشمه می گیرد، آن چه از بدا در لوح محو و اثبات سافله و علم قدری و نظام عینی تحقق می یابد. ظهور بداست و نه وقوع آن. بر این اساس نقش مبادی عالیه و علل متوسط در این زمینه تنها به عنوان مجاری ابداء و اظهار بدا به الواح سافله است. در تغییر در لوح قدر خارجی منوط به اختیار انسان است و اختیار او می تواند تاثیر گذار بر جهت دهی سلسله اسباب و علل وارده بر طبعت باشد ملا صدرا با شرح فلسفی خود بر اصول کافی به خوبی حقیقت بدا را شرح داده است جز آنکه به طور تفصیلی توضیح نداده که چگونه بدا به خداوند منتسب می شود. علاوه بر این با وجود برتر بودن اولیای محمدیین از لوح محفوظ چگونه در علم آنان بدا ظاهر می شود و مطالب دیگری که در این زمینه مبهم مانده اند. با وجود انکار بدا از ناحیه فخر رازی تناقض های فراوانی در آثارش مبنی بر تغییر سنوشت می یابیم که شاید دلیل آن این است که وی نتوانسته با چارچوبهای سست تفکر جبر، مفاد روشن و محم ماثوارت دال بر اختیار آدمی را، انکار کند و نتوانسته تاثیر دعا، صدقه و مانند آن را بر تغییر سرنوشت آدمی بر اساس محو و اثبات نادیده بگیرد. واژگان کلیدی: بدا، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، ملاصدرا، فخر رازی.
حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی
3/20/2012 12:00:00 AM
حقیقت تصدیق از نظر شیخ اشراق، فخرالدین رازی و ملاصدرا
نویسنده:
سیده انسیه موسوی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
شخص کامل از دیدگاه فخر رازی
نویسندگان:
ابراهیم نوری
،
ناصر جهانشاهی جواران
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی
نویسندگان:
نفیسه ترابی
،
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
حقیقت علم از نظر صدرالمتألهین
نویسنده:
ناصر عرب مومنی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
فخر رازی از عقلگرایی اعتدالی تا ایمانگرایی خردپیشه
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
یکسانی حقیقت وجود و واجبالوجود از نظر ملاصدرا
نویسندگان:
حسام الدین شریفی
،
محسن قمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28