شخص کامل از دیدگاه فخر رازی
نویسندگان:
ابراهیم نوری
،
ناصر جهانشاهی جواران
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
چکیده:
فخر رازی نفوس انسانی را هم به لحاظ جوهر و هم از جهت سیر الی الله و پایبندی عملی و نظری به آموزههای دینی همچون هرمی میداند که «شخص کامل» در رأس آن قرار دارد. او کمال انسانها را مرهون دو دسته امور تکوینی و تشریعی، و شرط رسیدن به آن را استعداد ذاتی نفس میداند. انسان کامل در الگوی فخر رازی، تجلّیگاه انوار کبریایی، واقف به اسرار آفرینش عوالم امر و خلق، پیوسته به انوار عالم قدسی و ارواح مجرد است. چنین انسانی در پرتو آموزههای وحیانی و رشد عقلانی، نفس خویش را در همه جنبهها (قوا) به کمال رسانیده است. وی وجود «انسان کامل» را در هر زمانی ضروری، و او را شرط رسیدن دیگر انسانها به سر منزل مقصود میداند. دیدگاه رازی در این زمینه کاملاً شبیه دیدگاه امامیه در مسئله امامت است تا آنجا که وی امام «معصوم» امامیه را از مصادیق انسان «کامل» میداند. از دیدگاه ایشان ارواح ضعیف با پیوند و محبتی که با ارواح کامل برقرار میکنند، بهواسطه آنها محل بروز انوار الهی خواهند شد. در این نوشتار به بررسی توصیفی - تحلیلیِ جایگاه انسان کامل در اندیشه فخر رازی پرداختهایم.
فخر رازی نفوس انسانی را هم به لحاظ جوهر و هم از جهت سیر الی الله و پایبندی عملی و نظری به آموزههای دینی همچون هرمی میداند که «شخص کامل» در رأس آن قرار دارد. او کمال انسانها را مرهون دو دسته امور تکوینی و تشریعی، و شرط رسیدن به آن را استعداد ذاتی نفس میداند. انسان کامل در الگوی فخر رازی، تجلّیگاه انوار کبریایی، واقف به اسرار آفرینش عوالم امر و خلق، پیوسته به انوار عالم قدسی و ارواح مجرد است. چنین انسانی در پرتو آموزههای وحیانی و رشد عقلانی، نفس خویش را در همه جنبهها (قوا) به کمال رسانیده است. وی وجود «انسان کامل» را در هر زمانی ضروری، و او را شرط رسیدن دیگر انسانها به سر منزل مقصود میداند. دیدگاه رازی در این زمینه کاملاً شبیه دیدگاه امامیه در مسئله امامت است تا آنجا که وی امام «معصوم» امامیه را از مصادیق انسان «کامل» میداند. از دیدگاه ایشان ارواح ضعیف با پیوند و محبتی که با ارواح کامل برقرار میکنند، بهواسطه آنها محل بروز انوار الهی خواهند شد. در این نوشتار به بررسی توصیفی - تحلیلیِ جایگاه انسان کامل در اندیشه فخر رازی پرداختهایم.
شخص کامل از دیدگاه فخر رازی
3/21/2017 12:00:00 AM
چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فخر رازی از عقلگرایی اعتدالی تا ایمانگرایی خردپیشه
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی
نویسندگان:
نفیسه ترابی
،
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
سنجش تطبیقی مسئله وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا و فخر رازی
نویسندگان:
محمدجواد پاشایی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
بررسی تطبیقی آیه اکمال از دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبایی(ره)
نویسنده:
روح الله محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
نگاهی به «تفسیر فاتحة الکتاب فخر رازی»
نویسنده:
سید رضا باقریان موحد
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 128
سطحشناسی پیوستگی آیات در تفسیر فخر رازی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77