فخر رازی از عقلگرایی اعتدالی تا ایمانگرایی خردپیشه
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چکیده:
نقش رازی در تحوّل علم کلام دورۀ حیات فخر رازی (543 ـ 606 ه .) از جهات بسیاری تکرار سیر زندگانی غزالی است. او در ابتدا از طریقة اشعری حمایت کرد، امّا سرانجام بر این عقیده شد که طریقة اشعریّه فقط برای عامّة مردم خوب است. با این وجود، نه مشتمل بر اصل حقیقت است و نه از آن تشفّی حقیقی حاصل میشود. متکلّمان پیش از رازی در بُعدی گسترده از اسلاف خود پیروی میکردند و از آثار آنان بهرهمند میشدند، امّا رازی و همفکرانش بیشتر به آثار فیلسوفانی مانند ابونصر فارابی (متوفّی 339 ه .) و ابنسینا (370 ـ 428 ه .) متّکی بودند و از کتابهای آنان بهره میجستند. از اینرو، علم کلام به وضعیّتی رسید که بدون دانستن فلسفه و منطق دانسته نمیشد. این ویژگی در کلام، باعث شد تا متکلّمان بعد از رازی از متکلّمان قبل از رازی متمایز شده و به فلسفهگرایش یابند. منابع متکلّمانِ پس از رازی بیش از آنکه کتابها و آثار متکلّمان باشد، آثار فیلسوفان بود بهگونهای که بخشی از نظریّات آنان در کتابهای کلامی مورد بحث واقع شدند.
نقش رازی در تحوّل علم کلام دورۀ حیات فخر رازی (543 ـ 606 ه .) از جهات بسیاری تکرار سیر زندگانی غزالی است. او در ابتدا از طریقة اشعری حمایت کرد، امّا سرانجام بر این عقیده شد که طریقة اشعریّه فقط برای عامّة مردم خوب است. با این وجود، نه مشتمل بر اصل حقیقت است و نه از آن تشفّی حقیقی حاصل میشود. متکلّمان پیش از رازی در بُعدی گسترده از اسلاف خود پیروی میکردند و از آثار آنان بهرهمند میشدند، امّا رازی و همفکرانش بیشتر به آثار فیلسوفانی مانند ابونصر فارابی (متوفّی 339 ه .) و ابنسینا (370 ـ 428 ه .) متّکی بودند و از کتابهای آنان بهره میجستند. از اینرو، علم کلام به وضعیّتی رسید که بدون دانستن فلسفه و منطق دانسته نمیشد. این ویژگی در کلام، باعث شد تا متکلّمان بعد از رازی از متکلّمان قبل از رازی متمایز شده و به فلسفهگرایش یابند. منابع متکلّمانِ پس از رازی بیش از آنکه کتابها و آثار متکلّمان باشد، آثار فیلسوفان بود بهگونهای که بخشی از نظریّات آنان در کتابهای کلامی مورد بحث واقع شدند.
فخر رازی از عقلگرایی اعتدالی تا ایمانگرایی خردپیشه
3/20/2008 12:00:00 AM
شخص کامل از دیدگاه فخر رازی
نویسندگان:
ابراهیم نوری
،
ناصر جهانشاهی جواران
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی
نویسندگان:
نفیسه ترابی
،
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
نگاهی به «تفسیر فاتحة الکتاب فخر رازی»
نویسنده:
سید رضا باقریان موحد
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 128
سطحشناسی پیوستگی آیات در تفسیر فخر رازی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقادی نظریه فخر رازی درباره رنجبودن لذات حسی
نویسندگان:
محمود صیدی
،
محسن پیش آهنگ
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 88