جستاری در مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه
نویسنده:
سیدمحمدجواد سیادتی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 3
چکیده:
تحقیق پیش رو پیرامون مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه است. برخی از فقهای قدیم و معاصر با این مسئله مخالفت نموده اند. برخی از معاصران نیز منکر آثار فقهی آناند و آن را جزء زواید علم اصول می شمارند، لکن مشهور فقها هم به اصل مسئله و هم به آثار فقهی آن معتقدند. بر مکلف بودن کفار به فروع، دلایل متعددی اقامه شده که بیشتر نقلی است، ولی به نظر می رسد دلیل عقلی و بنای عقلا در این مقام ترجیح دارد؛ آن هم با دو بیان: توجه به شرط علم و قدرت در تکلیف، و اقتضای محیط قانونگذاری عقلا. نتیجه این تحقیق آن است که همه اقسام کفار همانند مسلمانان، شرایط تکلیف را دارا هستند؛ به همین جهت، موضوع جعل تکالیف الهی قرار می گیرند و کفر و جهل آنها مانع این جعل نیست؛ زیرا موانع مذکور، مربوط به مقام امتثال است که با کسب معرفت و ایمان آوردن، قابل برطرف شدن است. بنابراین تکلیف آنها «تکلیف ما لایطاق» و «لغو» نیست و عدم امتثال اوامر و نواهی الهی از ناحیة آنان در کفار مقصر، به دلیل سوء اختیار آنان است. این مسئله آثار متعددی در فقه دارد که از جمله آنها صحت معامله با کفار و جواز صادرات کالاهایی به آنان است که در شریعت اسلام باطل و حرام است.
تحقیق پیش رو پیرامون مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه است. برخی از فقهای قدیم و معاصر با این مسئله مخالفت نموده اند. برخی از معاصران نیز منکر آثار فقهی آناند و آن را جزء زواید علم اصول می شمارند، لکن مشهور فقها هم به اصل مسئله و هم به آثار فقهی آن معتقدند. بر مکلف بودن کفار به فروع، دلایل متعددی اقامه شده که بیشتر نقلی است، ولی به نظر می رسد دلیل عقلی و بنای عقلا در این مقام ترجیح دارد؛ آن هم با دو بیان: توجه به شرط علم و قدرت در تکلیف، و اقتضای محیط قانونگذاری عقلا. نتیجه این تحقیق آن است که همه اقسام کفار همانند مسلمانان، شرایط تکلیف را دارا هستند؛ به همین جهت، موضوع جعل تکالیف الهی قرار می گیرند و کفر و جهل آنها مانع این جعل نیست؛ زیرا موانع مذکور، مربوط به مقام امتثال است که با کسب معرفت و ایمان آوردن، قابل برطرف شدن است. بنابراین تکلیف آنها «تکلیف ما لایطاق» و «لغو» نیست و عدم امتثال اوامر و نواهی الهی از ناحیة آنان در کفار مقصر، به دلیل سوء اختیار آنان است. این مسئله آثار متعددی در فقه دارد که از جمله آنها صحت معامله با کفار و جواز صادرات کالاهایی به آنان است که در شریعت اسلام باطل و حرام است.
جستاری در مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه
3/21/2019 12:00:00 AM
جستاری در نظریه ایقاع بودن وصیت
نویسنده:
حمید مسجد سرایی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1394 شماره 1
جستاری در نظریه ایقاع بودن وصیت
نویسنده:
حمید مسجد سرائی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
اسلام، زن و جستاری تازه
نویسنده:
سید محمد حسین فضل الله
، مترجم:
مجید مرادی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1383
امانت داری و آثار فردی و اجتماعی آن در اخلاق و فقه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقل به معنا در حدیث;ابعاد و آثار آن
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 55
آثار تعهد در حقوق ایران و مقایسه آن با فقه اسلامی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده آموزشهای الکترونیکی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
آثار فقه الحدیثى و سندى نقل به معنا
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57
آزادى در فلسفه سیاسى اسلام و آزادى در فقه و حدود آن
نویسنده:
شریف لک زایى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82