نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
کلیدواژه:
نسبیت فرهنگى
،
نسبیت فرهنگى در قرآن
،
صراطهاى مستقیم
،
صراط مستقیم
،
جهانى شدن
،
جهانىسازى
،
انحصار اطلاعات
،
امکانات رسانهاى
،
تسامح اجتماعى
،
تسامح سیاسى
،
نسبیت اعتقادى
چکیده:
هدف از این نوشتار، به دست دادن نظر قرآن درباره نسبیت فرهنگى است. در این بحث درون دینى، روى سخن با کسانى است که مدعى هستند قرآن نسبت به فرهنگهاى مختلف، به ویژه ادیان، نظرى مطلق ندارد، و حتى راه هر یک از پیامبران به صورت نکره )صراط( است، و نه »الصراط المستقیم«، این یعنى وجود راههاى راست، نه راه راست. نویسنده برخى از آیاتى که نسبیت فرهنگها را مىرسانند نقل کرده و سپس به آیاتى پرداخته که مدعیات اساسى نسبیت فرهنگى را زیر سؤال مىبرد. نویسنده با توجه به مسأله جهانى شدن، آن را از جهانىسازى جدا مىکند، اولى را خوب و دومى را که با انحصار اطلاعات و از طریق شبکههاى گوناگون اطلاعرسانى تحمیل مىشود، ستم و اهانت به سایر فرهنگهایى مىداند که از امکانات برابر رسانهاى برخوردار نیستند. فشارهاى نهاد بینالمللى از سوى قدرتهاى اقتصادى و نظامى در این زمینه مانند ابزار فشارى بر کشورهاى در حال رشد عمل مىکنند. همچنین در این مقاله روادارى و تسامح اجتماعى سیاسى نیز بدون التزام به نسبیت اعتقادى و فرهنگى ممکن دانسته شده است.
هدف از این نوشتار، به دست دادن نظر قرآن درباره نسبیت فرهنگى است. در این بحث درون دینى، روى سخن با کسانى است که مدعى هستند قرآن نسبت به فرهنگهاى مختلف، به ویژه ادیان، نظرى مطلق ندارد، و حتى راه هر یک از پیامبران به صورت نکره )صراط( است، و نه »الصراط المستقیم«، این یعنى وجود راههاى راست، نه راه راست. نویسنده برخى از آیاتى که نسبیت فرهنگها را مىرسانند نقل کرده و سپس به آیاتى پرداخته که مدعیات اساسى نسبیت فرهنگى را زیر سؤال مىبرد. نویسنده با توجه به مسأله جهانى شدن، آن را از جهانىسازى جدا مىکند، اولى را خوب و دومى را که با انحصار اطلاعات و از طریق شبکههاى گوناگون اطلاعرسانى تحمیل مىشود، ستم و اهانت به سایر فرهنگهایى مىداند که از امکانات برابر رسانهاى برخوردار نیستند. فشارهاى نهاد بینالمللى از سوى قدرتهاى اقتصادى و نظامى در این زمینه مانند ابزار فشارى بر کشورهاى در حال رشد عمل مىکنند. همچنین در این مقاله روادارى و تسامح اجتماعى سیاسى نیز بدون التزام به نسبیت اعتقادى و فرهنگى ممکن دانسته شده است.
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
3/21/2003 12:00:00 AM
دنیاگرایی؛ آسیبی فرهنگی از منظر قرآن
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
دنیاگرایی ، آسیبی فرهنگی از منظر قرآن
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 تابستان و پاييز 1387 شماره54-55
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
نویسندگان:
عباس ابراهیمی*
،
اصغر اسلامی تنها
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه » سال 1398 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1398)
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 6
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
مقاله نشریه: نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه » سال 1398 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)
اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی
نویسندگان:
عباس عبدالهی
،
سکینه اکبری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
امنیت فرهنگی از منظر فقه شیعه
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
محمد اسماعیل نباتیان
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1392 (پياپي 62)، زمستان 1392 شماره4
سیاست از منظر قرآن
ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
علیرضا صدرا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
اهمیت تعامل و گفتوگوی فرهنگی در منظر قرآن
نویسنده:
مهسا فاضلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32
تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسندگان:
مرضیه فخری
،
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2