اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
کلیدواژه:
فلسفه اخلاق
،
حسن و قبح
،
رشید رضا
،
سید قطب
،
علامه طباطبایى
،
اطلاق و نسبیّت اخلاق
،
فخر رازى
چکیده:
گزارشى از دیدگاههاى برخى از مفسّران درباره نسبیت یا اطلاق اخلاق است. گروهى اخلاق را نسبى مىخوانند و شمارى مطلق، نحلههایى چون اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم و پوزیتیویسم منطقى نسبت اطلاق را باور دارند و افرادى چون افلاطون و کانت اخلاق را مطلق مىدانند. برخى از فلاسفه نیز راه میانه را انتخاب مىکنند. فخررازى در شمار تفسیرگرانى است که نسبیت اخلاق را باور دارد و برخلاف قاضى عبدالجبار معتزلى که قبح کذب را ذاتى مىداند قبح کذب را عقلى و اعتبارى مىداند و این درست بر خلاف نظریه اشاعره است. رشید رضا دیگر تفسیرگر اهل سنت، نسبیت اخلاق را باور ندارد او از صفاتى نام مىبرد که در هیچ زمان و مکانى از اخلاقى بودن بیرون نمىشود. رشید رضا در جاى جاى المنار دیدگاه نسبىگرایان را نقد مىکند و در مسأله حسن و قبح عقلى راه میانه را بر مىگزیند. او نه حسن و قبح شرعى را در تمام موارد مىپذیرد و نه حسن و قبح ذاتى را. دیدگاه آنان که حسن و قبح را ذاتى مىدانند به معقول و منقول نزدیکتر است اما نباید گرفتار افراط شد. سید قطب نیز نسبیت اخلاق را باور یهودیان مىخواند. او بهرهگیرى از معیارهاى ثابت و محکم دینى در سنجش و شناخت افعال اخلاقى را پیشنهاد مىکند معیارهایى که تمام افراد و گروهها و تمدنها و فرهنگها پذیراى آن باشند. نویسنده المیزان نیز نسبیت اخلاق را به نقد مىگیرد و خود را در شمار طرفداران مکتب اطلاق قرار مىدهد اما در یکى دو مورد، تأیید نظریه نسبیت از سخنان ایشان استشمام مىشود. علامه براى اثبات پوچى نظریه نسبیت نخست چهار مقدمه مىآورد و آن گاه با قسمتبندى دیدگاه نسبىگرایان هر قسمت را به صورت مستقل به بحث و ارزیابى مىنشیند. نسبىگرایان فهم درستى از حسن و قبح ندارند و میان اطلاق مفهومى و اطلاق وجودى خلط کردهاند. نسبىگرایان مفهوم را با مصداق اشتباه گرفتهاند و افزون بر این، پیامد نسبیت اخلاق، نسبى شدن خیر و شر، حق و باطل و... است.
گزارشى از دیدگاههاى برخى از مفسّران درباره نسبیت یا اطلاق اخلاق است. گروهى اخلاق را نسبى مىخوانند و شمارى مطلق، نحلههایى چون اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم و پوزیتیویسم منطقى نسبت اطلاق را باور دارند و افرادى چون افلاطون و کانت اخلاق را مطلق مىدانند. برخى از فلاسفه نیز راه میانه را انتخاب مىکنند. فخررازى در شمار تفسیرگرانى است که نسبیت اخلاق را باور دارد و برخلاف قاضى عبدالجبار معتزلى که قبح کذب را ذاتى مىداند قبح کذب را عقلى و اعتبارى مىداند و این درست بر خلاف نظریه اشاعره است. رشید رضا دیگر تفسیرگر اهل سنت، نسبیت اخلاق را باور ندارد او از صفاتى نام مىبرد که در هیچ زمان و مکانى از اخلاقى بودن بیرون نمىشود. رشید رضا در جاى جاى المنار دیدگاه نسبىگرایان را نقد مىکند و در مسأله حسن و قبح عقلى راه میانه را بر مىگزیند. او نه حسن و قبح شرعى را در تمام موارد مىپذیرد و نه حسن و قبح ذاتى را. دیدگاه آنان که حسن و قبح را ذاتى مىدانند به معقول و منقول نزدیکتر است اما نباید گرفتار افراط شد. سید قطب نیز نسبیت اخلاق را باور یهودیان مىخواند. او بهرهگیرى از معیارهاى ثابت و محکم دینى در سنجش و شناخت افعال اخلاقى را پیشنهاد مىکند معیارهایى که تمام افراد و گروهها و تمدنها و فرهنگها پذیراى آن باشند. نویسنده المیزان نیز نسبیت اخلاق را به نقد مىگیرد و خود را در شمار طرفداران مکتب اطلاق قرار مىدهد اما در یکى دو مورد، تأیید نظریه نسبیت از سخنان ایشان استشمام مىشود. علامه براى اثبات پوچى نظریه نسبیت نخست چهار مقدمه مىآورد و آن گاه با قسمتبندى دیدگاه نسبىگرایان هر قسمت را به صورت مستقل به بحث و ارزیابى مىنشیند. نسبىگرایان فهم درستى از حسن و قبح ندارند و میان اطلاق مفهومى و اطلاق وجودى خلط کردهاند. نسبىگرایان مفهوم را با مصداق اشتباه گرفتهاند و افزون بر این، پیامد نسبیت اخلاق، نسبى شدن خیر و شر، حق و باطل و... است.
اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران
3/21/1998 12:00:00 AM
بنیاد اخلاق از نگاه قرآن
نویسنده:
شانظری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8
مفهومشناسی اخلاق از نگاه قرآن
نویسنده:
محمد مهدی فیروزمهر
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی
نویسندگان:
عباس عبدالهی
،
سکینه اکبری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
مفهوم شناسی اخلاق از نگاه قرآن
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر*
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 (پياپي 30)، زمستان 1391 شماره8
تحلیل اسلامی پدیدۀ نسبیتِ جرم از دریچۀ اخلاق در نظام فکری دورکهیم
نویسندگان:
مسعود مصطفی پور
،
غلامرضا پیوندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46