تحلیل اسلامی پدیدۀ نسبیتِ جرم از دریچۀ اخلاق در نظام فکری دورکهیم
نویسندگان:
مسعود مصطفی پور
،
غلامرضا پیوندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46
چکیده:
باتوجهبه نقش انکارناپذیر اخلاق در قلمرو جرمانگاری، پذیرفتن یا نپذیرفتن مفهومِ «نسبیت جرم» به این بستگی دارد که مفاهیم اخلاقی، جزء قضایای اِخباری بهحساب آیند یا انشایی. به بیان دیگر، با اخباریدانستن مفاهیم اخلاقی، پدیدۀ نسبیت جرم چندان پذیرفتنی نیست؛ درحالیکه با انشاییدانستن مفاهیم اخلاقی، بابِ بررسی نسبیت جرم گشوده میشود. بیتردید میان اندیشمندان غربی یکی از طلایهداران اشاعۀ مفهوم نسبیت جرم، جامعهشناس تجربهگرای فرانسوی، امیل دورکهیم است که با ابداع مفاهیمی، همچون «وجدان جمعی» و «آنومی» به گسترش دیدگاه خود درخصوص نسبیبودن مفاهیم اخلاقی و جرمهای قانونی پرداخت. در همین راستا هدف مقالۀ پیش رو بررسی نسبیت جرم از دریچۀ اخلاق بوده و تلاش شده است با بیان دیدگاههای دورکهیم، بهعنوان یکی از اندیشمندان بزرگ این حوزه، بهصورت متمرکز به این موضوع پرداخته شود. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی، بهصورت کتابخانهای با استفاده از روش توصیفیتحلیلی بود. مهمترین دستاورد این تحقیق این بود که هرچند قضایای اخلاقی در جزئیات، بسته به مقتضیات زمان و مکان، متغیر و نسبی هستند، در قالب دو مفهوم کلیِ ظلم و عدل، اِخباری بوده و در بازههای زمان و مکان، ثابت باقی میمانند. بنابراین، به همین دلیل است که برخی رفتارهای غیراخلاقی در تمامی دورانها و کشورها جرم تلقی شده و تحت عنوانِ جرایم طبیعی قرار گرفتهاند.
باتوجهبه نقش انکارناپذیر اخلاق در قلمرو جرمانگاری، پذیرفتن یا نپذیرفتن مفهومِ «نسبیت جرم» به این بستگی دارد که مفاهیم اخلاقی، جزء قضایای اِخباری بهحساب آیند یا انشایی. به بیان دیگر، با اخباریدانستن مفاهیم اخلاقی، پدیدۀ نسبیت جرم چندان پذیرفتنی نیست؛ درحالیکه با انشاییدانستن مفاهیم اخلاقی، بابِ بررسی نسبیت جرم گشوده میشود. بیتردید میان اندیشمندان غربی یکی از طلایهداران اشاعۀ مفهوم نسبیت جرم، جامعهشناس تجربهگرای فرانسوی، امیل دورکهیم است که با ابداع مفاهیمی، همچون «وجدان جمعی» و «آنومی» به گسترش دیدگاه خود درخصوص نسبیبودن مفاهیم اخلاقی و جرمهای قانونی پرداخت. در همین راستا هدف مقالۀ پیش رو بررسی نسبیت جرم از دریچۀ اخلاق بوده و تلاش شده است با بیان دیدگاههای دورکهیم، بهعنوان یکی از اندیشمندان بزرگ این حوزه، بهصورت متمرکز به این موضوع پرداخته شود. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی، بهصورت کتابخانهای با استفاده از روش توصیفیتحلیلی بود. مهمترین دستاورد این تحقیق این بود که هرچند قضایای اخلاقی در جزئیات، بسته به مقتضیات زمان و مکان، متغیر و نسبی هستند، در قالب دو مفهوم کلیِ ظلم و عدل، اِخباری بوده و در بازههای زمان و مکان، ثابت باقی میمانند. بنابراین، به همین دلیل است که برخی رفتارهای غیراخلاقی در تمامی دورانها و کشورها جرم تلقی شده و تحت عنوانِ جرایم طبیعی قرار گرفتهاند.
تحلیل اسلامی پدیدۀ نسبیتِ جرم از دریچۀ اخلاق در نظام فکری دورکهیم
3/20/2016 12:00:00 AM
اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
نظام فکری ابنرشد و اندیشه پیشرفت در جامعه ایرانی-اسلامی
نویسنده:
رهام شرف
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 3 پیاپی (11)
اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی
نویسندگان:
عباس عبدالهی
،
سکینه اکبری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
تحلیلی وجودشناسانه از سیر تطور اراده خداوند در نظام فکری معتزله
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14
مفهوم شناسی واجب الوجود در نظام فکری حکیمان
نویسندگان:
حسام الدین شریفی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
مفهوم شناسی واجب الوجود در نظام فکری حکیمان
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
حسام الدین شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 1392 شماره15
تحلیل رابطه رویکرد اخلاق فلسفی اسلامی با فلسفه اخلاق معاصر
نویسندگان:
علی اصغر محمدزاده
،
سکینه کلانتری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38