رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 6
چکیده:
فهم دقیق و روشمند معانی و متن قرآن، دغدغه اصلی در حوزه مطالعات قرآنی است و موجب پیدایش دانشهای متعدد و رشد آنها شده است؛ اما با توجه به دقت متن و زبان قرآن و وجود مسائل نوپدید فرهنگی نظیر مصرف، این سؤال مطرح میشود که برای فهمی جدید و پاسخی متناسب با اقتضائات زمان و مکان، چه روشی درست است؟ و کاربست کدامیک از شیوههای جدید پژوهش، در توسعه نظاممند روشهای متداول تفسیری راهگشاست؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از شیوه معناشناسی و کاربست آن بهصورت نظاممند، رهیافتی در توسعه مطالعات قرآن مبتنی بر پاسخگویی به مسئله مصرف ارائه کرده است. مصرفی که در گذشته عامل رفع نیاز بود، متأثر از مدرنیته، از مصرف معنا به مصرف شیء (مبتنی بر قوانین طبیعی و علوم اقتصادی) و در ادامه، به مصرف مصرف یا همان مصرف نشانه تبدیل شد. پژوهش حاضر با رویکرد معناشناسی، به این نتیجه دست یافته است که میدان معنایی کلان تزکیه در قرآن، همه فرایند مصرف ممدوح، شامل معنای محوری، شیوه، حد، منشأ، قوانین و احکام را در درون خود جای داده است و قرآن با فرایند زکات، مصرف را معنا کرده است؛ فرایندی که میتوان از آن با عنوان «مصرف متزاکیانه» یاد کرد. مصرف متزاکیانه مبتنی بر نیاز است، نه تمایز؛ و با قوانینی چون زکات، صدقه و انفاق در پی ایجاد اعتدال و تعدیل غریزه زیادهخواهی و همچنین کم کردن شکاف میان فقیر و غنی است؛ هدف آن رشد و حفظ پارسایی، و سرانجامش دستیابی به حیات طیبه است و نقطه مقابل آن، اسراف و اتراف (رفاهزدگی) است.
فهم دقیق و روشمند معانی و متن قرآن، دغدغه اصلی در حوزه مطالعات قرآنی است و موجب پیدایش دانشهای متعدد و رشد آنها شده است؛ اما با توجه به دقت متن و زبان قرآن و وجود مسائل نوپدید فرهنگی نظیر مصرف، این سؤال مطرح میشود که برای فهمی جدید و پاسخی متناسب با اقتضائات زمان و مکان، چه روشی درست است؟ و کاربست کدامیک از شیوههای جدید پژوهش، در توسعه نظاممند روشهای متداول تفسیری راهگشاست؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از شیوه معناشناسی و کاربست آن بهصورت نظاممند، رهیافتی در توسعه مطالعات قرآن مبتنی بر پاسخگویی به مسئله مصرف ارائه کرده است. مصرفی که در گذشته عامل رفع نیاز بود، متأثر از مدرنیته، از مصرف معنا به مصرف شیء (مبتنی بر قوانین طبیعی و علوم اقتصادی) و در ادامه، به مصرف مصرف یا همان مصرف نشانه تبدیل شد. پژوهش حاضر با رویکرد معناشناسی، به این نتیجه دست یافته است که میدان معنایی کلان تزکیه در قرآن، همه فرایند مصرف ممدوح، شامل معنای محوری، شیوه، حد، منشأ، قوانین و احکام را در درون خود جای داده است و قرآن با فرایند زکات، مصرف را معنا کرده است؛ فرایندی که میتوان از آن با عنوان «مصرف متزاکیانه» یاد کرد. مصرف متزاکیانه مبتنی بر نیاز است، نه تمایز؛ و با قوانینی چون زکات، صدقه و انفاق در پی ایجاد اعتدال و تعدیل غریزه زیادهخواهی و همچنین کم کردن شکاف میان فقیر و غنی است؛ هدف آن رشد و حفظ پارسایی، و سرانجامش دستیابی به حیات طیبه است و نقطه مقابل آن، اسراف و اتراف (رفاهزدگی) است.
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
3/21/2019 12:00:00 AM
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 6
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
مقاله نشریه: نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه » سال 1398 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)
روششناسی اجتهاد در مسائل نوپدید
نویسنده:
اکبر محمودی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 2
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
دنیاگرایی؛ آسیبی فرهنگی از منظر قرآن
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
دنیاگرایی ، آسیبی فرهنگی از منظر قرآن
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 تابستان و پاييز 1387 شماره54-55
رهیافتی مدیریتی به دانش اسلامی
نویسنده:
محمد هادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 شماره 1
رهیافتی مدیریتی به دانش اسلامی
نویسنده:
محمد هادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 پاییز و زمستان 1394 شماره 1