تعریف خانواده از منظر قرآن
نویسندگان:
سید موسی حسینی
،
فاطمه صدر طباطبایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
کلیدواژه:
خانواده
،
نیاز
،
اهداف
،
اساس
،
نقش تربیتى
،
نقش روانى
،
حقوق
،
تعریف
،
الگوپذیرى
،
حقوق زن و شوهر
چکیده:
خانواده برطرف کننده نیاز اجتماعى و تکاملى و بستر بهبود وضعیت بشر است و در نظر قرآن اساس آن بر دوستى و محبت و حقوق برابر شوهر و همسر بنا شده است. نگارنده بر آن است که چون انسان موجود اجتماعى است و فرآیند تکامل آن نیز در گرو خانواده مىباشد، نیاز به تشکیل خانواده دارد، چنان که نوزاد انسان بیش از هر موجود دیگر نه تنها از رهگذر تأمین نیازهاى جسمى که در بعد روحى و روانى و شخصیتى وابسته به پدر و مادر و حمایت آن دو مىباشد. نویسنده، هدف خانواده در اسلام را تأمین سلامت روانى سه دسته مىشمارد؛ زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان. الگوپذیرى فرزندان از پدر و مادر، تکیه خانواده بر مودت و دوستى و آرامشیابى هر یک از زن و شوهر در کانون خانواده و رسالت خانواده در تأمین و تعدیل کششها و تمایلات متفاوت یکدیگر و همچنین لزوم احترام گذارى فرزندان به والدین از سایر موضوعات مطرح در این نوشتار است. در بخش پایانى، نویسنده به پىکاوى عوامل ستم بر زنان پرداخته آن را برآیند سه عامل باورهاى رایج جوامع، قصور خود زنان در اثبات حقوق خویش و بدفهمى و در آمیختن دو بعد وجودى انسان یکى، بعد جنسى زن و مرد و دیگرى بعد معنوى و الهى معرفى کرده است و راه رفع ستم از زنان را در گرو باور به تساوى زن و مرد در انسانیت، و در فرصتهاى رشد و تکامل در پاداش و اجر مىداند.
خانواده برطرف کننده نیاز اجتماعى و تکاملى و بستر بهبود وضعیت بشر است و در نظر قرآن اساس آن بر دوستى و محبت و حقوق برابر شوهر و همسر بنا شده است. نگارنده بر آن است که چون انسان موجود اجتماعى است و فرآیند تکامل آن نیز در گرو خانواده مىباشد، نیاز به تشکیل خانواده دارد، چنان که نوزاد انسان بیش از هر موجود دیگر نه تنها از رهگذر تأمین نیازهاى جسمى که در بعد روحى و روانى و شخصیتى وابسته به پدر و مادر و حمایت آن دو مىباشد. نویسنده، هدف خانواده در اسلام را تأمین سلامت روانى سه دسته مىشمارد؛ زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان. الگوپذیرى فرزندان از پدر و مادر، تکیه خانواده بر مودت و دوستى و آرامشیابى هر یک از زن و شوهر در کانون خانواده و رسالت خانواده در تأمین و تعدیل کششها و تمایلات متفاوت یکدیگر و همچنین لزوم احترام گذارى فرزندان به والدین از سایر موضوعات مطرح در این نوشتار است. در بخش پایانى، نویسنده به پىکاوى عوامل ستم بر زنان پرداخته آن را برآیند سه عامل باورهاى رایج جوامع، قصور خود زنان در اثبات حقوق خویش و بدفهمى و در آمیختن دو بعد وجودى انسان یکى، بعد جنسى زن و مرد و دیگرى بعد معنوى و الهى معرفى کرده است و راه رفع ستم از زنان را در گرو باور به تساوى زن و مرد در انسانیت، و در فرصتهاى رشد و تکامل در پاداش و اجر مىداند.
تعریف خانواده از منظر قرآن
3/21/2001 12:00:00 AM
خانواده از منظر فمینیسم و قرآن
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
سیاست از منظر قرآن
ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
علیرضا صدرا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
آثار تربیت دینی در خانواده در حوزه رفتاری از منظر قرآن
نویسنده:
تقی ستایش سرور / محمد فلاحی قمی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره شانزدهم - پاییز 99
ادیان الهی از منظر قرآن
نویسندگان:
مجید مرادی
،
محمد ایوب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
خیرخواهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی محمدی*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)