ادیان الهی از منظر قرآن
نویسندگان:
مجید مرادی
،
محمد ایوب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31
کلیدواژه:
کثرتگرایى دینى
،
حقیقت »اسلام«
،
حقیقت »جن«
،
تحریف تورات
،
تحریف انجیل
،
رابطه اجتماعى میان ادیان
،
رابطه معنوى میان ادیان
،
مشترکات ادیان
چکیده:
هدف این نوشتار تبیین رابطه اسلام با مسیحیت، یهودیت، زرتشت و صابئین است. اسلام با تمامى ادیان حتى ادیان بدون کتاب راه تعامل سالم را باز مىداند و از میان همه ادیان با مسیحیت روابط معنوى و مشترکات افزونتر دارد. نگارنده بر آن است که اسلام در محیطى مسیحى روحانى زاده شد و این ایده را که حیات هستى و انسانى نفس خداست از مسیحیت وام گرفته است. او همچنین از تعامل اسلام و یهودیت، مسیحیت و سایر ادیان چون زرتشتى و صابَئِىگرى سخن مىگوید و کثرتپذیرى دینى را با روح آیات قرآن سازگار مىیابد، چه حقیقت »اسلام« - که آیات قرآن آن را تنها دین پذیرفته در نزد خدا مىشناسد - اطاعت و انقیاد از خداوند است و اینکه اراده انسان مطابق اراده خداوند شود هر چند، زبانى که اراده خداوند را براى انسان باز مىگوید متفاوت باشد. پژوهنده، مشکل میان ادیان و اسلام به ویژه مسیحیّت و اسلام را مشکل استکبار و برترىجویى مىبیند، نه مشکل معرفتى؛ چه اینکه میان اسلام و مسیحیت در مبدأ و فرجام هستى یگانگى نظر وجود دارد. تحریف کتابهاى تورات و انجیل، قومیّت دینى و تعصّب نژادى یهودیان و همچنین تفاوت میان اسلام، ایمان، حقیقت جن و فرشتگان از دیگر موضوعاتى است که در این مقاله بدانها به صورت گذرا پرداخته شده است.
هدف این نوشتار تبیین رابطه اسلام با مسیحیت، یهودیت، زرتشت و صابئین است. اسلام با تمامى ادیان حتى ادیان بدون کتاب راه تعامل سالم را باز مىداند و از میان همه ادیان با مسیحیت روابط معنوى و مشترکات افزونتر دارد. نگارنده بر آن است که اسلام در محیطى مسیحى روحانى زاده شد و این ایده را که حیات هستى و انسانى نفس خداست از مسیحیت وام گرفته است. او همچنین از تعامل اسلام و یهودیت، مسیحیت و سایر ادیان چون زرتشتى و صابَئِىگرى سخن مىگوید و کثرتپذیرى دینى را با روح آیات قرآن سازگار مىیابد، چه حقیقت »اسلام« - که آیات قرآن آن را تنها دین پذیرفته در نزد خدا مىشناسد - اطاعت و انقیاد از خداوند است و اینکه اراده انسان مطابق اراده خداوند شود هر چند، زبانى که اراده خداوند را براى انسان باز مىگوید متفاوت باشد. پژوهنده، مشکل میان ادیان و اسلام به ویژه مسیحیّت و اسلام را مشکل استکبار و برترىجویى مىبیند، نه مشکل معرفتى؛ چه اینکه میان اسلام و مسیحیت در مبدأ و فرجام هستى یگانگى نظر وجود دارد. تحریف کتابهاى تورات و انجیل، قومیّت دینى و تعصّب نژادى یهودیان و همچنین تفاوت میان اسلام، ایمان، حقیقت جن و فرشتگان از دیگر موضوعاتى است که در این مقاله بدانها به صورت گذرا پرداخته شده است.
ادیان الهی از منظر قرآن
3/21/2002 12:00:00 AM
مبانی پاداشهای الهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
حسن پاکدامن
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره نونزدهم - پاییز 1400
سنتهای الهی حاکم بر حرکت تاریخ از منظر قرآن و نهجالبلاغه
نویسندگان:
علی اصغر رجبی
،
مرتضی تهامی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 2 - تابستان 1400 - مسلسل 86
محبوبان الهی از نگاه قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی خوش نصیب
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان
سیاست از منظر قرآن
ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
علیرضا صدرا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
چکیده مقالات دومین همایش بین المللی ادیان توحیدی (کار و تولید از منظر ادیان توحیدی)
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان - 1394
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32