سیر اندیشه معتزله در ابعاد کلامی و علوم قرآن
نویسنده:
محمد حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3
کلیدواژه:
علوم قرآن
،
کلام معتزله
،
تاریخ تفسیر
،
مکاتب تفسیرى
،
عقلگرایى
،
مبانى فهم قرآن
،
عام و خاص
،
حدوث و قدم
،
ناسخ و منسوخ
،
محکم و متشابه
،
اعجاز قرآن
چکیده:
مطالعه، بررسى و نقد اندیشههاى کلامى و قرآنى معتزله است. بحث حدوث قرآن نخستین بار از سوى جعد بن درهم طرح شد. با پیدایش معتزله این بحث جان تازهاى گرفت و مأمون عباسى مدافع سرسخت آن گردید. مأمون بسیارى از علما را ناگزیر ساخت تا به پذیرش حدوث قرآن تن در دهند. معتزلیان از آن جهت که در بحث کلام الهى قایل به کلام لفظى بودند، حدوث قرآن را مطرح ساختند. مهمترین دلیل معتزلیان به حدوث قرآن، آیات قرآن و عقل بود. معتزلیان نسخ را زدودن حکم مىدانند و وقوع نسخ در قرآن را باور دارند. شرایط نسخ در دیدگاه معتزلیان عبارتند از: 1- ناسخ و منسوخ باید هر دو دلیل شرعى باشند. 2- ناسخ از منسوخ باید جدا باشد. آنان معتقدند که هر سه نوع نسخ - نسخ تلاوت و حکم، نسخ تلاوت و نسخ حکم - امکان دارد و در قرآن نیز واقع شده است. قرآن، سنت و اجماع در نگاه معتزله مىتواند ناسخ آیات قرآن قرار گیرد. نظّام معتزلى یکى از وجوه اعجاز قرآن را صرفه خواند و جاحظ دیدگاه او را نقد کرد. اخبار از غیب، نظم قرآن، فصاحت قرآن، بلاغت قرآن، نقض عادات، ترک ستیزه با قرآن،سازگارى آیات، همانندى قرآن با دیگر معجزات و سازگارى قرآن با عقل از دیگر وجوه اعجاز قرآن از دیدگاه معتزلیان است. آنان معتقدند براى دریافت مراد خدا از متشابهات، نخست باید به عقل و در مرحله بعد به آیات و سنت و اجماع مراجعه کرد در ادامه عام و خاص، قصّههاى قرآن، نزول قرآن و تحریف ناپذیرى قرآن از دیدگاه معتزلیان مورد بررسى قرار گرفته است.
مطالعه، بررسى و نقد اندیشههاى کلامى و قرآنى معتزله است. بحث حدوث قرآن نخستین بار از سوى جعد بن درهم طرح شد. با پیدایش معتزله این بحث جان تازهاى گرفت و مأمون عباسى مدافع سرسخت آن گردید. مأمون بسیارى از علما را ناگزیر ساخت تا به پذیرش حدوث قرآن تن در دهند. معتزلیان از آن جهت که در بحث کلام الهى قایل به کلام لفظى بودند، حدوث قرآن را مطرح ساختند. مهمترین دلیل معتزلیان به حدوث قرآن، آیات قرآن و عقل بود. معتزلیان نسخ را زدودن حکم مىدانند و وقوع نسخ در قرآن را باور دارند. شرایط نسخ در دیدگاه معتزلیان عبارتند از: 1- ناسخ و منسوخ باید هر دو دلیل شرعى باشند. 2- ناسخ از منسوخ باید جدا باشد. آنان معتقدند که هر سه نوع نسخ - نسخ تلاوت و حکم، نسخ تلاوت و نسخ حکم - امکان دارد و در قرآن نیز واقع شده است. قرآن، سنت و اجماع در نگاه معتزله مىتواند ناسخ آیات قرآن قرار گیرد. نظّام معتزلى یکى از وجوه اعجاز قرآن را صرفه خواند و جاحظ دیدگاه او را نقد کرد. اخبار از غیب، نظم قرآن، فصاحت قرآن، بلاغت قرآن، نقض عادات، ترک ستیزه با قرآن،سازگارى آیات، همانندى قرآن با دیگر معجزات و سازگارى قرآن با عقل از دیگر وجوه اعجاز قرآن از دیدگاه معتزلیان است. آنان معتقدند براى دریافت مراد خدا از متشابهات، نخست باید به عقل و در مرحله بعد به آیات و سنت و اجماع مراجعه کرد در ادامه عام و خاص، قصّههاى قرآن، نزول قرآن و تحریف ناپذیرى قرآن از دیدگاه معتزلیان مورد بررسى قرار گرفته است.
سیر اندیشه معتزله در ابعاد کلامی و علوم قرآن
3/21/1995 12:00:00 AM
تأثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه
نویسنده:
محمد طالعی محمد طالعی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هشتم - پاییز 97
تاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه
نویسنده:
محمد طالعی اردکانی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره پانزدهم-تابستان 99
خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله
نویسنده:
سیدعلی میرموسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
درآمدی بر سیر تطوّر اندیشه اعجاز قرآن
نویسندگان:
مهرداد عباسی
،
عیسی بلاطه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 شماره 113
کاوشی در ابعاد کلامی نظریۀ «حق الطاعة»
نویسندگان:
بهنام طالبی طادی (نویسنده مسئول)
،
حسین علی سعدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92
مواجهه امام هادی (ع) با معتزله در مسائل کلامی (مطالعه موردی قرآن و امامت)
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری*
،
طاهره روحانی
،
مقاله نشریه: شیعه پژوهی » سال 1396 زمستان 1396 شماره13
تطور انگاره معرفت اضطراری در اندیشه معتزله
نویسندگان:
علی امیرخانی
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14