خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله
نویسنده:
سیدعلی میرموسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
چکیده:
از میان جریانهای فکری تمدن اسلامی، معتزلیان در خردگرایی بسی نامدارترند. بنیاد اندیشه معتزله، که به «اهل العدل و التوحید» نیز شناخته شدهاند، بر اعتبار عقل و تقدم آن بر نقل و سمع استوار است. تأکید معتزله بر جایگاه و نقش عقل و تقدم آن بر نقل، با دیدگاه آنان در مورد اختیار و آزادی انسان پیوندی نزدیک دارد. اندیشه اختیار به همراه اصل امربه معروف و نهی از منکر، دستاوردها و نتایج روشنی برای اندیشه سیاسی معتزله داشت که در چارچوب آموزه امامت انتخابی میتوان به آن پرداخت. این آموزه که در مرزبندی با شیعه و دیگر جریانهای فکری اهلسنت طرح شد، امامت را دارای سرشتی قراردادی با هدف تأمین مصالح دنیوی، معرفی میکند. هرچند معتزله نقش امت در انتخاب و برکناری امام و اعتراض و ایستادگی در برابر وی را شناسایی میکنند، در نهایت انتخاب امام را به افرادی میسپارد که شایستگی تشخیص امام را دارند؛ از این رو نظریه سیاسی معتزله بیشتر نخبهگرایانه است و از حاکمیت مردم در دموکراسی متفاوت به نظر میرسد. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به شکلگیری معتزله و بنیادهای کلامی آن، اندیشه سیاسی آن را تحلیل و بررسی میکند.
از میان جریانهای فکری تمدن اسلامی، معتزلیان در خردگرایی بسی نامدارترند. بنیاد اندیشه معتزله، که به «اهل العدل و التوحید» نیز شناخته شدهاند، بر اعتبار عقل و تقدم آن بر نقل و سمع استوار است. تأکید معتزله بر جایگاه و نقش عقل و تقدم آن بر نقل، با دیدگاه آنان در مورد اختیار و آزادی انسان پیوندی نزدیک دارد. اندیشه اختیار به همراه اصل امربه معروف و نهی از منکر، دستاوردها و نتایج روشنی برای اندیشه سیاسی معتزله داشت که در چارچوب آموزه امامت انتخابی میتوان به آن پرداخت. این آموزه که در مرزبندی با شیعه و دیگر جریانهای فکری اهلسنت طرح شد، امامت را دارای سرشتی قراردادی با هدف تأمین مصالح دنیوی، معرفی میکند. هرچند معتزله نقش امت در انتخاب و برکناری امام و اعتراض و ایستادگی در برابر وی را شناسایی میکنند، در نهایت انتخاب امام را به افرادی میسپارد که شایستگی تشخیص امام را دارند؛ از این رو نظریه سیاسی معتزله بیشتر نخبهگرایانه است و از حاکمیت مردم در دموکراسی متفاوت به نظر میرسد. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به شکلگیری معتزله و بنیادهای کلامی آن، اندیشه سیاسی آن را تحلیل و بررسی میکند.
خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله
3/20/2016 12:00:00 AM
آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی الجبار)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله
نویسندگان:
محمد العماره
،
ُسید محمد رضا شریعتمدار
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
تطور انگاره معرفت اضطراری در اندیشه معتزله
نویسندگان:
علی امیرخانی
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14
سیر اندیشه معتزله در ابعاد کلامی و علوم قرآن
نویسنده:
محمد حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3
واکاوی مفهوم امامت در اندیشه زراره و خاندانش
نویسندگان:
هادی الیاسی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)
مواجهه امام هادی (ع) با معتزله در مسائل کلامی (مطالعه موردی قرآن و امامت)
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری*
،
طاهره روحانی
،
مقاله نشریه: شیعه پژوهی » سال 1396 زمستان 1396 شماره13
تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى
نویسنده:
حسین مدرسی طباطبایی ترجمه حسین ایزدپناه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
اندیشه هاى حسن صبّاح در باب امامت و حجّت
نویسنده:
عبدالله رجایی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 3 - پاییز - مسلسل 15