تاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه
نویسنده:
محمد طالعی اردکانی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره پانزدهم-تابستان 99
چکیده:
مکتب معتزله یکی از جریانهای کلامی اسلام بود که در نیمه دوم قرن اول هجری در منطقه بصره شکل گرفت. پیروان این جریان مدافع کارکرد عقل در مباحث اعتقادی بودند و اگرچه به یک سری اصول مشترک معتقد بودند اما در تفسیر اصول اعتقادی، دیدگاههای مختلفی داشتند که همین امر به ایجاد شاخههای متنوع اعتزالی در مکتب بصره انجامید. این جریان به مدت یک قرن در عرصههای مختلف فرهنگی، زمینه ساز تحولات تأثیر گذار بود و در فاصلۀ سالهای 198ق تا 232ق، از زمان حکومت مأمون تا پایان حکومت واثق، به اوج پیشرفت خود رسید اما در قرن سوم هجری، رونق خود را از دست داد و از پیشرفت باز ماند. گفته میشود که شیعه در مسائل کلامی به شدت تحت تأثیر اندیشههای معتزله بوده و از خود استقلالی نداشته است اما با مطالعه و بررسی دقیق معلوم میشود که نه تنها چنین نیست، بلکه عکس آن درست است، و معتزله تحت تأثیر افکار شیعی قرار گرفتهاند. نخست ضمن پرداخت به سیر تاریخی بحث، به آرا و انظار برخی از متفکران مسلمان اعم از معتزله و امامیه اشاره خواهد شد. سپس بیان میشود که شیعه چگونه به صورت یک گرایش مستقل، از همان نخستین سال به وجود آمدن معتزله، از جهات گوناگون در برابر آنها صف آرایی کرده است و به نظر میرسد که شکستهای معتزله در همین مرحله، زمینه ساز طرح تهمت یاده شده به شیعه است و درادامه بحث شواهدی ارائه میشود و اثبات میکند معتزله تحت تأثیر شیعه قرار گرفتهاند.
مکتب معتزله یکی از جریانهای کلامی اسلام بود که در نیمه دوم قرن اول هجری در منطقه بصره شکل گرفت. پیروان این جریان مدافع کارکرد عقل در مباحث اعتقادی بودند و اگرچه به یک سری اصول مشترک معتقد بودند اما در تفسیر اصول اعتقادی، دیدگاههای مختلفی داشتند که همین امر به ایجاد شاخههای متنوع اعتزالی در مکتب بصره انجامید. این جریان به مدت یک قرن در عرصههای مختلف فرهنگی، زمینه ساز تحولات تأثیر گذار بود و در فاصلۀ سالهای 198ق تا 232ق، از زمان حکومت مأمون تا پایان حکومت واثق، به اوج پیشرفت خود رسید اما در قرن سوم هجری، رونق خود را از دست داد و از پیشرفت باز ماند. گفته میشود که شیعه در مسائل کلامی به شدت تحت تأثیر اندیشههای معتزله بوده و از خود استقلالی نداشته است اما با مطالعه و بررسی دقیق معلوم میشود که نه تنها چنین نیست، بلکه عکس آن درست است، و معتزله تحت تأثیر افکار شیعی قرار گرفتهاند. نخست ضمن پرداخت به سیر تاریخی بحث، به آرا و انظار برخی از متفکران مسلمان اعم از معتزله و امامیه اشاره خواهد شد. سپس بیان میشود که شیعه چگونه به صورت یک گرایش مستقل، از همان نخستین سال به وجود آمدن معتزله، از جهات گوناگون در برابر آنها صف آرایی کرده است و به نظر میرسد که شکستهای معتزله در همین مرحله، زمینه ساز طرح تهمت یاده شده به شیعه است و درادامه بحث شواهدی ارائه میشود و اثبات میکند معتزله تحت تأثیر شیعه قرار گرفتهاند.
تاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه
3/20/2020 12:00:00 AM
تاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه
نویسنده:
محمد طالعی اردکانی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره پانزدهم-تابستان 99
تأثیر آرای معتزله سیاسی بر حکومت امام علی (ع)
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 9
ارزیابى کلامى مدرنیته؛ تاثیر مدرنیته بر پژوهشهاى کلامى امروز
نویسنده:
پی هورستن ترجمه سایه میثمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
تاثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجماع
نویسنده:
رضا عیسی نیا*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
تاثیر دیدگاه های کلامی بر اصول فقه
نویسنده:
سعید ضیائی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 (پياپي 42)، بهار و تابستان 1385 شماره1-2
تأثیر دیدگاه های کلامی بر اصول فقه
نویسنده:
سعید ضیائی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 42-41
مقایسه اندیشههای کلامی نوبختیان و سید مرتضی
نویسنده:
سیدعلی حسینی زاده خضرآباد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 66
بررسی اندیشههای کلامی علی بن ابراهیم قمی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]
ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده
نویسنده:
مریم اسماعیلی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 147 محرم ویژهنامه خانواده