مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 سوره انعام
نویسندگان:
امیر احمدنژاد
،
زهرا کلباسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 79
چکیده:
مخاطبشناسی و تاریخگذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتابآمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیدهاند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانستهاند، لیکن با تکیه بر پیشفرض مذکور، نزول این آیه را در مدینه تصور کردهاند. گروه سوم نیز مخاطب آن را یهودیان و نزول آیه را همزمان با دیگر فقرات سوره، در مکه دانستهاند؛ اما در جمع میان این پیشفرض تاریخی و چگونگی عتاب یهودیان در مکه به تکلّف افتادهاند. این نوشتار پس از بررسی دیدگاهها، مخاطب بودن یهودیان ذیل این آیه را پذیرفته و سپس در پرتو سایر آیات مکی، به ادعای عدم ارتباط پیامبر با اهل کتاب در این برهه پرداخته و ضمن ردّ آن، مکی بودن این آیه و امکان عتاب یهودیان در این دوران را اثبات نموده است.
مخاطبشناسی و تاریخگذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتابآمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیدهاند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانستهاند، لیکن با تکیه بر پیشفرض مذکور، نزول این آیه را در مدینه تصور کردهاند. گروه سوم نیز مخاطب آن را یهودیان و نزول آیه را همزمان با دیگر فقرات سوره، در مکه دانستهاند؛ اما در جمع میان این پیشفرض تاریخی و چگونگی عتاب یهودیان در مکه به تکلّف افتادهاند. این نوشتار پس از بررسی دیدگاهها، مخاطب بودن یهودیان ذیل این آیه را پذیرفته و سپس در پرتو سایر آیات مکی، به ادعای عدم ارتباط پیامبر با اهل کتاب در این برهه پرداخته و ضمن ردّ آن، مکی بودن این آیه و امکان عتاب یهودیان در این دوران را اثبات نموده است.
مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 سوره انعام
3/20/2016 12:00:00 AM
جایگاه شناسی مخاطب امروزین در تبلیغ تعاملی با تأکید بر هویت مخاطب تجاری و دینی
نویسنده:
علی اسفندیار
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 38- تابستان1398
شخصیت شناسیِ مخاطب در فرایند ارتباطی رسول اکرم(ص)
نویسندگان:
مرتضی دادور آلانق
،
محمدحسین دانشکیا
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 2 (پیاپی 30)
کتاب شناسی تاریخ بیهقی
نویسندگان:
نفیسه رئیسی
،
محمد رضا ابن رسول
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 87 - مسلسل 35 و 36
تحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ
نویسندگان:
حامد شریفی نسب
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
مروری بر مقاله مسأله تاریخ گذاری قرآن های کهن
نویسنده:
نصرت نیل ساز
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 149-150
آثار وبرکات«اذن»بودن، براساس آیه 61 سوره توبه
نویسنده:
آزاده ابراهیمی فخاری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
سمانه فتحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89