سبک شناسی سورۀ مدثر
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 19
چکیده:
عصر حاضر با گسترش علوم گوناگون و رونق مباحث علم زبانشناسی، بازکاوی بافت متون ادبی، از جمله قرآن کریم از بهترین زمینههای تحقیقاتی است که میتواند چشماندازی جدید به روی عالمان دین و دریچهای تازه و نو برای فهم متون دینی بگشاید. علم سبک شناسی از جمله دانشهای نوین به شمار میرود و با هدف کشف معانی قرآن کریم به تحلیل زیباییهای بلاغی قرآن میپردازد. در این علم، کاربرد عمیق ظرافتهای بلاغی در بافت ادبی قرآن فرا روی مخاطبان زیبایی شناس قرآن قرار میگیرد. مشخص است گزینش کلمات و حروف در آیات قرآن، باعث نمایش بهتر شگفتیهای بلاغی در آیات قرآن خواهد شد و نشان میدهد قرآن کریم کلامی است که معانی بسیار دارد و این معانی بلند در قالب الفاظ تبلور یافته است. این پژوهش با شیوۀ توصیفی_تحلیلی و با استفاده از معیارهای سبک شناسی جدید در چهار سطح آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی به چشم اندازی وسیع از زیباییهای سورۀ مدثر دست یافته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد مؤلفههایی که موسیقی حاکم بر این سوره را تشکیل میدهد از بسامدی بالا برخوردار است و حروف و کلمات به کار رفته در هر آیه مطابقتی زیاد با محتوای سوره دارد و این شیوۀ متنوعی که خداوند به منظور تأثیر بر مخاطب به کار برده، تجلی گاه یکی از مظاهر هنری حاکم بر قرآن کریم به شمار میرود.
عصر حاضر با گسترش علوم گوناگون و رونق مباحث علم زبانشناسی، بازکاوی بافت متون ادبی، از جمله قرآن کریم از بهترین زمینههای تحقیقاتی است که میتواند چشماندازی جدید به روی عالمان دین و دریچهای تازه و نو برای فهم متون دینی بگشاید. علم سبک شناسی از جمله دانشهای نوین به شمار میرود و با هدف کشف معانی قرآن کریم به تحلیل زیباییهای بلاغی قرآن میپردازد. در این علم، کاربرد عمیق ظرافتهای بلاغی در بافت ادبی قرآن فرا روی مخاطبان زیبایی شناس قرآن قرار میگیرد. مشخص است گزینش کلمات و حروف در آیات قرآن، باعث نمایش بهتر شگفتیهای بلاغی در آیات قرآن خواهد شد و نشان میدهد قرآن کریم کلامی است که معانی بسیار دارد و این معانی بلند در قالب الفاظ تبلور یافته است. این پژوهش با شیوۀ توصیفی_تحلیلی و با استفاده از معیارهای سبک شناسی جدید در چهار سطح آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی به چشم اندازی وسیع از زیباییهای سورۀ مدثر دست یافته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد مؤلفههایی که موسیقی حاکم بر این سوره را تشکیل میدهد از بسامدی بالا برخوردار است و حروف و کلمات به کار رفته در هر آیه مطابقتی زیاد با محتوای سوره دارد و این شیوۀ متنوعی که خداوند به منظور تأثیر بر مخاطب به کار برده، تجلی گاه یکی از مظاهر هنری حاکم بر قرآن کریم به شمار میرود.
سبک شناسی سورۀ مدثر
3/20/2020 12:00:00 AM
کتاب شناسى گزینشى سبک زندگى اسلامى
نویسنده:
عباس عبدالله پور
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 174
سبک شناسی مفسران در اسباب نزول
نویسنده:
گروه پژوهشهای قرآنی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
سبک شناسی سطح ترکیبی دعای عرفه
نویسندگان:
نفیسه حاجی رجبی
،
حسن عبدالهی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
سبک شناسی تبویب جوامع حدیثی شیعه
نویسنده:
محسن قائمی نیک
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)
زیبایی شناسی تناسب معنایی در سوره آل عمران
مقاله نشریه: علوم قرآن و حدیث » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره99
مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 سوره انعام
نویسندگان:
امیر احمدنژاد
،
زهرا کلباسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 79
سبک شناسی خطاب های خداوند به پیامبر اکرم (ص)
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
محمد علی کاظمی تبار
،
مقاله نشریه: زبان پژوهی » سال 1393 بهار 1393 شماره10
مقایسه سبک شناسی ترکیب بند آذری اسفراینی و محتشم کاشانی
نویسنده:
علی شکاکی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 17
لایه های سبک شناسی «شرح دعای صباحِ» آقا نجفی قوچانی
نویسندگان:
رسول بلاوی
،
محمد غفوری فر
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 2