دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره بیست و نهم - بهار 84
چکیده:
«دیپلماسى» از مفاهیم رایج در علوم سیاسى و روابط بینالملل است. درباره دیپلماسى، یکى از سؤالات اساسى مطرح در جامعه ما این است که آیا دیپلماسى اسلامى ماهیت مستقلى از دیپلماسى متعارف در دنیا دارد؟ کتاب «دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام» در پاسخ به این سؤال نگارش یافته است. نویسنده در مقدمه هدف کتاب را پر کردن خلأ موجود در ارائه یک الگوى نظرى از دیپلماسى دینى و نیز ارائه یک متن درسى براى درس «دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام» مىداند. فصل اول کتاب اختصاص به کلیات و مفاهیم دارد و در آن، مفهوم دیپلماسى، سیره و رفتار سیاسى، دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام، رابطه دیپلماسى و اخلاق، دیپلماسى، سیاست خارجى و روابط بینالملل و اصول سیاست خارجى اسلام تبیین شده است. به طور خلاصه، مؤلف، در این فصل، ضمن ارائه تصویرى اجمالى از ماهیت نظام بینالمللى، درباره برداشتها و نگرشهاى رئالیستى و ایدهآلیستى از روابط بینالملل بحث مىکند؛ براساس مکتب رئالیسم، اصالت با جنگ است که این دیدگاه ناشى از بدبینى افراطى به ذات انسان است، در مقابل در مکتب ایدهآلیسم اصالت با صلح است که از نگاه خوشبینانه این مکتب به ذات انسان نشأت مىگیرد، در حالى که در اسلام انسان موجودى با ماهیت دوگانه است که هم میل فطرى به سوى نیکىها دارد و هم میل غریزى به سوى بدى و شرارت، و بر این اساس در روابط بینالملل نیز نه تمایل مطلق به صلح مطرح است و نه تمایل مطلق به جنگ، و نه جنگ اصل است و نه صلح همیشگى است، هر چند که صلح محورى از اصول اساسى سیاست اسلامى محسوب مىشود. نویسنده در این راستا چهار اصل دعوت یا جهاد،
ظلم ستیزى و نفى سبیل، عزت اسلامى و سیادت دینى و اصل التزام و پاى بندى به پیمانهاى سیاسى را اصول سیاست خارجى و دیپلماسى اسلامى معرفى مىکند.
«دیپلماسى» از مفاهیم رایج در علوم سیاسى و روابط بینالملل است. درباره دیپلماسى، یکى از سؤالات اساسى مطرح در جامعه ما این است که آیا دیپلماسى اسلامى ماهیت مستقلى از دیپلماسى متعارف در دنیا دارد؟ کتاب «دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام» در پاسخ به این سؤال نگارش یافته است. نویسنده در مقدمه هدف کتاب را پر کردن خلأ موجود در ارائه یک الگوى نظرى از دیپلماسى دینى و نیز ارائه یک متن درسى براى درس «دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام» مىداند. فصل اول کتاب اختصاص به کلیات و مفاهیم دارد و در آن، مفهوم دیپلماسى، سیره و رفتار سیاسى، دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام، رابطه دیپلماسى و اخلاق، دیپلماسى، سیاست خارجى و روابط بینالملل و اصول سیاست خارجى اسلام تبیین شده است. به طور خلاصه، مؤلف، در این فصل، ضمن ارائه تصویرى اجمالى از ماهیت نظام بینالمللى، درباره برداشتها و نگرشهاى رئالیستى و ایدهآلیستى از روابط بینالملل بحث مىکند؛ براساس مکتب رئالیسم، اصالت با جنگ است که این دیدگاه ناشى از بدبینى افراطى به ذات انسان است، در مقابل در مکتب ایدهآلیسم اصالت با صلح است که از نگاه خوشبینانه این مکتب به ذات انسان نشأت مىگیرد، در حالى که در اسلام انسان موجودى با ماهیت دوگانه است که هم میل فطرى به سوى نیکىها دارد و هم میل غریزى به سوى بدى و شرارت، و بر این اساس در روابط بینالملل نیز نه تمایل مطلق به صلح مطرح است و نه تمایل مطلق به جنگ، و نه جنگ اصل است و نه صلح همیشگى است، هر چند که صلح محورى از اصول اساسى سیاست اسلامى محسوب مىشود. نویسنده در این راستا چهار اصل دعوت یا جهاد،
ظلم ستیزى و نفى سبیل، عزت اسلامى و سیادت دینى و اصل التزام و پاى بندى به پیمانهاى سیاسى را اصول سیاست خارجى و دیپلماسى اسلامى معرفى مىکند.
دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام
3/21/2005 12:00:00 AM
دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره بیست و نهم - بهار 84
دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام (2)
نویسنده:
سیدعبدالقیوم سجادى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
رفتار سیاسی طاهریان در قبال خلافت عباسی
نویسنده:
سیدحسین فلاح زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ نامه ایران بعد از اسلام » سال 1390 بهار و تابستان 1390 شماره2
رفتار سیاسى فقهاى دوره میانه
نویسنده:
یعقوبعلى برجى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
درسنامه سیره سیاسی نبوی (مبانی،حکومت و رفتار سیاسی)
نویسنده:
عبدالوهاب فراتی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
افکار و رفتار سیاسی امام حسین (ع)
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 تابستان 1395 شماره13
عفاف در رفتار
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11