فلسفه سیاسى در اسلام

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
چکیده:
پرسشها و برداشتهایى که ابن سینا، درباره سرشت قدرت سیاسى و در درون
منظومه‏اى از اندیشه فلسفى مطرح کرد،اهمیت بسیارى دارد. نخست اینکه، بوعلى با
توجه به ساخت قدرتِ دوره میانه از یک سوى، و سنت فلسفى افلاطون از سوى دیگر،
طرحى فلسفى از مدینه، و رابطه انسان و قدرت سیاسى در آن بنا نمود، که بنیاد و سرشتى
اقتدارگرا داشت. ثانیا، با پیوند بین نظام فلسفى پیش گفته با الهیات اسلامى، اندیشه دینى
را بخصوص در قلمرو انسان و سیاست، در بن بست اقتدار گرایى حاکم بر منظومه فلسفى
خود قرار داد. وى با بسط مفاهیم اساسى وحى اسلامى، نظیر توحید، عنایت الهى و
نبوّت، بر شالوده مابعدالطبیعه، انسان‏شناسى و شهر افلاطونى، قرائتى از نصوص اسلامى
را گسترش داد که در واقع، اقتدار گرایى مکنون در آن، بیش از آنکه برخاسته از نصوص
دینى باشد، بازپرداختى ویژه از ساخت قدرت در دوره میانه بود. بدین سان، اندیشه
سیاسى ابن‏سینا، مبیّن تفسیرى اقتدارگرا از نصوص دینى، بر شالوده فلسفه‏اى است که او
خود، کاخ بلند و گزندناپذیر آن را بنیاد نهاد و در سایه شکوه و جاذبه متناسب با شرایط
قدرت در آن زمان، دیگر تفسیرها را به حاشیه راند.

فلسفه سیاسی اسلام

نویسنده: هانس دایبر ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره دوم - پاییز 77

الزام سیاسی در فلسفه سیاسی اسلام

نویسنده: محمد میثمی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 32- زمستان 1396

الزام سیاسی در فلسفه سیاسی اسلام

نویسنده: محمد میثمی فر ، استاد راهنما: احمد رهدار ، استاد مشاور 1: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آزادی در فلسفه سیاسی اسلام

نویسنده: مقصود رنجبر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 96

آزادی در فلسفه سیاسی اسلام

کتاب: بوستان کتاب - 1399

امکان فلسفه سیاسی اسلام

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395

امکان فلسفه سیاسی اسلام

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

امکان فلسفه سیاسی اسلام

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387

امامت و فلسفه سیاسى در اسلام

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

امکان معرفتی فلسفه سیاسی اسلام

مقاله نشریه: پژوهش و حوزه » سال 1384   (پياپي 22)، سال 1384  شماره1-2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397