ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
چکیده:
برزخ و تحولات نفسانی انسان در آن، یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی-کلامی است و شناخت ماهیت انسان در برزخ، تأثیر بسزایی در گستردگی و حل مباحث مرتبط با سعادت و شقاوت و استکمال انسان خواهد داشت. برزخ به لحاظ رتبۀ وجودی فراتر از ماده و فروتر از عقل و به لحاظ ویژگیها و پیامدها، از هر دو طرف بهرهمند است. از نگاه علامه حسنزاده آملی، روح انسان پس از مفارقت از بدن مادی، در قالب حیات آخرتی متناسب با ملکات نفس حضور مییابد و علم و عمل مهمترین نقش را در اشتداد وجودی انسان دارد. این مقاله با روش تحلیلی و با بررسی عالم مثال و تکیه بر نگاه علامه حسنزادۀ آملی، میکوشد تصویر روشنی از ارتباط میان ماهیت انسان و فرجامشناسی او در عالم برزخ با علم و عمل او در دنیا ارائه دهد. بررسی و تحلیل این موضوع در اندیشۀ ایشان، این دستاورد را به همراه داشت که بدن مثالی همواره همراه انسان بوده و شکل و صورت و مقدارِ مجرّد از ماده و لوازم آن دارد. نیز نفس با رسیدن به حدی از تکامل میتواند بدن طبیعی را رها کرده، با بدن مثالی که انفکاکناپذیر از نفس است، در برزخ نیز تکامل و ماهیتی متأثر از علم و عمل داشته باشد.
برزخ و تحولات نفسانی انسان در آن، یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی-کلامی است و شناخت ماهیت انسان در برزخ، تأثیر بسزایی در گستردگی و حل مباحث مرتبط با سعادت و شقاوت و استکمال انسان خواهد داشت. برزخ به لحاظ رتبۀ وجودی فراتر از ماده و فروتر از عقل و به لحاظ ویژگیها و پیامدها، از هر دو طرف بهرهمند است. از نگاه علامه حسنزاده آملی، روح انسان پس از مفارقت از بدن مادی، در قالب حیات آخرتی متناسب با ملکات نفس حضور مییابد و علم و عمل مهمترین نقش را در اشتداد وجودی انسان دارد. این مقاله با روش تحلیلی و با بررسی عالم مثال و تکیه بر نگاه علامه حسنزادۀ آملی، میکوشد تصویر روشنی از ارتباط میان ماهیت انسان و فرجامشناسی او در عالم برزخ با علم و عمل او در دنیا ارائه دهد. بررسی و تحلیل این موضوع در اندیشۀ ایشان، این دستاورد را به همراه داشت که بدن مثالی همواره همراه انسان بوده و شکل و صورت و مقدارِ مجرّد از ماده و لوازم آن دارد. نیز نفس با رسیدن به حدی از تکامل میتواند بدن طبیعی را رها کرده، با بدن مثالی که انفکاکناپذیر از نفس است، در برزخ نیز تکامل و ماهیتی متأثر از علم و عمل داشته باشد.
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
3/20/2020 12:00:00 AM
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 4 (زمستان 1399)
مقایسه نفس از دیدگاه حکمت متعالیه و مکتب تفکیک
نویسنده:
فرزاد محبی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
احمد بهشتی
، استاد مشاور 2:
رضا رضا برنجکار
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا ، علامه طباطبایی و جوادی آملی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی هستی شناسی قوه خیال از منظر حسن زاده آملی
نویسندگان:
حسین حسن زاده*
،
فاطمه حسن زاده
،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 41
هویّت بخشیِ دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
علّیت از نگاه اشاعره مکتب تفکیک و حکمت متعالیه
نویسنده:
سید خلیل علاقه بند حسینى طوسى
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
پیشینۀ اشراقی علم الهی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسندگان:
راضیه نیکی
،
سعید رحیمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
رابطه شریعت و سیاست از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
محمدقاسم الیاسی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87