هویّت بخشیِ دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
چکیده:
شکل گیری هویّت هر فرد مرهون دو عنصر کلیدی شناختن خود و داشتن هدفی مشخّص است، که دو محورِ تحقیق در عرصۀ معرفتشناختی و غایتشناختی را بر انسان لازم میسازد. علامه جوادی آملی، ضمن ارائۀ تعریفی جامع از انسان بر مبنای دین به «حیّ متالّه»، به هویّتبخشیِ دین به انسان هم در عرصۀ معرفتشناختی به لحاظ شناختِ خود و هم در عرصۀ غایتشناختی پایبند است: در عرصۀ معرفتی، همانگونه که انسان در هستیِ خود فقر محض بوده، به لحاظ معرفتی نیز عین فقر است و بدون تعریف شدن از سوی خداوند سبحان ممکن نیست خود را بشناسد و هویّت خود را دریابد. در عرصۀ غایت شناختی نیز، حرکت انسان به سوی مظهریّت اسماء حسنای حق بوده و انسانیّت انسان یا هویّتِ او در پایان این سیر جوهری مشخّص میشود. این دو عرصه نشان خواهد داد که تنها فردی از انسانیّت و هویّت حقیقیِ انسانی برخوردار خواهد بود که به لحاظ اعتقادی دین درست و حق را برگزیده باشد و به لحاظ اعمال و اخلاق بر مبنای رفتارهای صحیح دینی عمل کند. این مقاله در دو محورِ عمدۀ خودشناسی و غایتمندی و با تمرکز به آثار علّامه جوادی آملی نقش دین در هویّتبخشی به انسان را تبیین نموده است. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی و تبیینی است.
شکل گیری هویّت هر فرد مرهون دو عنصر کلیدی شناختن خود و داشتن هدفی مشخّص است، که دو محورِ تحقیق در عرصۀ معرفتشناختی و غایتشناختی را بر انسان لازم میسازد. علامه جوادی آملی، ضمن ارائۀ تعریفی جامع از انسان بر مبنای دین به «حیّ متالّه»، به هویّتبخشیِ دین به انسان هم در عرصۀ معرفتشناختی به لحاظ شناختِ خود و هم در عرصۀ غایتشناختی پایبند است: در عرصۀ معرفتی، همانگونه که انسان در هستیِ خود فقر محض بوده، به لحاظ معرفتی نیز عین فقر است و بدون تعریف شدن از سوی خداوند سبحان ممکن نیست خود را بشناسد و هویّت خود را دریابد. در عرصۀ غایت شناختی نیز، حرکت انسان به سوی مظهریّت اسماء حسنای حق بوده و انسانیّت انسان یا هویّتِ او در پایان این سیر جوهری مشخّص میشود. این دو عرصه نشان خواهد داد که تنها فردی از انسانیّت و هویّت حقیقیِ انسانی برخوردار خواهد بود که به لحاظ اعتقادی دین درست و حق را برگزیده باشد و به لحاظ اعمال و اخلاق بر مبنای رفتارهای صحیح دینی عمل کند. این مقاله در دو محورِ عمدۀ خودشناسی و غایتمندی و با تمرکز به آثار علّامه جوادی آملی نقش دین در هویّتبخشی به انسان را تبیین نموده است. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی و تبیینی است.
هویّت بخشیِ دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
3/21/2014 12:00:00 AM
علم الهی و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
بررسی انتقادی دین از دیدگاه هانس کونگ با توجه به آراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد امین شهبازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
تجارت نجات بخش انسان آیة اللّه جوادى آملى
نویسنده:
پور محمدرضا مصطفى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 16
حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا ، علامه طباطبایی و جوادی آملی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مقایسه ای مفهوم ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه عقل و دین با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 4 (زمستان 1399)