بررسی خصوصیات و ویژگی‌های کلامی مدرسه حله و علمای طراز اول آن

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره شانزدهم - پاییز 99
چکیده:
تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و پیشرفت خود مدارس و مکاتبی را پشت سر نهاده است که هر کدام با روشی خاص، نقش تحول آفرینی در بالندگی اندیشه‌های کلامی آن داشته اند. در دو مدرسه نخستین مدینه و کوفه، همه باورها و‌‌ بن‌مایه‌های اعتقادی شیعه، تبیین و تدوین یافت. بعدها در مدرسه قم و بغداد، میراث پیشین را با دو رویکرد متفاوت مدون کردند و به نسل‌های بعدی انتقال دادند. بعد از افول مدرسه قم و بغداد، مهم‌‌ترین مدرسه‌ای که از لحاظ جامعیت، تنوع، نوآوری و متمایز بودن آن در اندیشه‌های کلامی سرآمد مدارس دیگر امامیه شد، مدرسه یا حوزه حله بود.

جریان های فکری مدرسه کلامی حله

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1399 بهار 1399 شماره 28

شهیدین در کشاکش دو جریان کلامی مدرسۀ حلّه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56

شهیدین در کشاکش دو جریان کلامی مدرسه حله

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388   (پياپي 56)، زمستان 1388  شماره4

مدرسۀ کلامی قم

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65

مدرسۀ کلامی کوفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65

مدرسه کلامی کوفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391   (پياپي 65)، بهار 1391  شماره1

مدرسه کلامی اصفهان

مقاله نشریه: تاریخ فلسفه » سال 1391   (پياپي 11)، زمستان 1391  شماره3

مدرسه کلامی ری

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 77

مدرسه کلامی اصفهان

مقاله کنفرانس: برگزیده نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان - 1391

بررسی تطبیقی جبر و تفویض در مدرسه کلامی کوفه و بغداد

دانشجو: مجتبی احمدی ، استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1393 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397