بررسی نظریۀ تطور مفهوم عقل در اندیشه امامیه نخستین

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
چکیده:
محمد علی امیر معزی - شیعه‌پژوه معاصر - در مقاله‌ای با عنوان «صفار قمی و بصائر الدرجات» به بررسی بعضی از جنبه‌های شخصیت محمد بن حسن صفّار - محدث شیعی سده سوم - و کتاب او بصائر الدرجات پرداخته است. بنا به ادعای او، پس از مرگ صفار برخی از بزرگان شیعه برخورد تردیدآمیزی با صفار داشته و مضامین کتابش را غلوآمیز دانسته‌اند. این دیدگاه از تغییر مفهوم عقل نزد علمای متأخر در مقایسه با علمای نخستین سرچشمه می‌گیرد، به‌گونه‌ای که عقل، در نظر متأخرین ابزاری برای ادراک گزاره‌های منطقی است؛ در نتیجه، بسیاری از احادیث که دربرگیرندۀ گزاره‌های فرا منطقی بودند و نزد متقدمان صحیح به حساب می‌آمدند، با تغییر مفهوم عقل مورد تردید واقع شدند. در این نوشتار، ضمن بیان دیدگاه نویسنده دربارۀ مفهوم عقل قدسی، به بررسی ادعای امیرمعزی در برخورد تردیدآمیز با کتاب صفّار پرداخته می‌شود. افزون بر این، به دیدگاه امیر معزّی، در باب معنا و مفهوم واژۀ «علم» در روایات نقل شده در کتاب بصائر الدرجات نیز اشاره شده است.

بررسی انتقادی نظریه «عقل دفائنی»

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40

نقد و بررسی نظریه تطور تاریخی تشیع

کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1395

مفهوم عقل دینی

نویسنده: محمدتقی فاضل ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3

تطور مفهوم حاکمیت در اندیشه سیاسی اهل سنت (مقایسه دوره میانه و معاصر)

نویسنده: محمد حیدری زاد ، استاد راهنما: علیرضا صدرا ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1379 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

انگاره «معرفت اضطراری» در باور اندیشمندان نخستین امامیه

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1394 بهار 1394 شماره8

بررسی مفهوم ساختار اجتماعی در اندیشه اندیشمندان علوم اجتماعی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396

تطور انگاره معرفت اضطراری در اندیشه معتزله

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14

مفهوم خدا در اندیشه کندی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 9

جایگاه عقل در اندیشه مفید

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397