مفهوم عقل دینی
نویسنده:
محمدتقی فاضل
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
چکیده:
نویسنده با طرح این سؤال که آیا میتوان از تمام گزارههای دینی، اعم از انشایی و اخباری، دفاع عقلانی کرد یا نه، به تاریخچه بحث در جهان اسلام میپردازد. نویسنده این سؤال را مطرح کرده که آیا مفهوم عقل در قاموس دینی و در آیات و روایات همان مفهوم فلسفی وعلمی است؟ سپس برای جواب به این سؤال به تعاریف عقل فلسفی و عقل در کتاب و سنت پرداخته و نتیجه گرفته که عقل در قرآن ملازم ایمان و عشق و عاطفه است و تعقل در قرآن به معنای تدبر در امور است. نویسنده به این باور است که این تفاوت فاحش با عقلی دارد که بخواهد از طریق تشکیل صغرا و کبرا به نتیجه برسد. بنابراین دفاع عقلانی از دین به معنای نظری مقدور نیست، بلکه مطلوبترین راه برای تبیین مبانی و معارف دین راه عملی خواهد بود. پایان بخش مقاله درباره دفاع عقلانی از دین در مغرب زمیناست.
قلمرو عقل آدمی در عرصه معارف دینی تا کجاست؟ آیا عقل انسانی توان تجزیه و تحلیل گزارههای دینی را دارد؟ آیا میتوان با ابزار منطق، که سلاح عقل است، از تمام گزارههای دینی، اعم از انشایی و اخباری، دفاع عقلانی کرد و آنها را به تعبیر فلسفه «تحلیل زبانی» معنا دار ساخت تا بدین سان میان دین و عقل تضاد و چالشی رخ ندهد و دینداران و فیلسوفان همدگر را برتابند و عقل و دین را عرصه معرفتبا تلائم و سازش در آغوش هم جای دهند.
نویسنده با طرح این سؤال که آیا میتوان از تمام گزارههای دینی، اعم از انشایی و اخباری، دفاع عقلانی کرد یا نه، به تاریخچه بحث در جهان اسلام میپردازد. نویسنده این سؤال را مطرح کرده که آیا مفهوم عقل در قاموس دینی و در آیات و روایات همان مفهوم فلسفی وعلمی است؟ سپس برای جواب به این سؤال به تعاریف عقل فلسفی و عقل در کتاب و سنت پرداخته و نتیجه گرفته که عقل در قرآن ملازم ایمان و عشق و عاطفه است و تعقل در قرآن به معنای تدبر در امور است. نویسنده به این باور است که این تفاوت فاحش با عقلی دارد که بخواهد از طریق تشکیل صغرا و کبرا به نتیجه برسد. بنابراین دفاع عقلانی از دین به معنای نظری مقدور نیست، بلکه مطلوبترین راه برای تبیین مبانی و معارف دین راه عملی خواهد بود. پایان بخش مقاله درباره دفاع عقلانی از دین در مغرب زمیناست.
قلمرو عقل آدمی در عرصه معارف دینی تا کجاست؟ آیا عقل انسانی توان تجزیه و تحلیل گزارههای دینی را دارد؟ آیا میتوان با ابزار منطق، که سلاح عقل است، از تمام گزارههای دینی، اعم از انشایی و اخباری، دفاع عقلانی کرد و آنها را به تعبیر فلسفه «تحلیل زبانی» معنا دار ساخت تا بدین سان میان دین و عقل تضاد و چالشی رخ ندهد و دینداران و فیلسوفان همدگر را برتابند و عقل و دین را عرصه معرفتبا تلائم و سازش در آغوش هم جای دهند.
مفهوم عقل دینی
3/21/1995 12:00:00 AM
بررسی نظریۀ تطور مفهوم عقل در اندیشه امامیه نخستین
نویسنده:
مجید جعفری ربانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
بررسی تحلیلی مفهوم عزت در متون دینی
نویسنده:
حمید رضا علوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 شماره 4
عقل گرایی اعتدالی - انتقادی در پذیرش باورهای دینی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی*
،
مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1393 1393 شماره2
رابطه ايمان و زبان ديني (عقل و دين)
نویسنده:
محمد حسين مهدوي نژاد
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/10/12 تا تاریخ: 1396/11/01