بررسی مفهوم ساختار اجتماعی در اندیشه اندیشمندان علوم اجتماعی
نویسنده:
سید مصطفی حسینی سیرت
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
چکیده:
از مفاهیم اساسی در علو اجتماعی مفهوم ساختار اجتماعی میباشد، به نحوی که همه اندیشمندان چه کنش گرا و چه ساختارگرا به آن پرداختهاند و از آن سخن گفتهاند. در تقسیمی که برای ساختار اجتماعی میتواند انجام گیرد ساختارها یا نهادیاند، یا رابطهای و یا جسمیت یافته، نمونه روشن ساختارهای نهادی را میتوان در اندیشه پاسونز یافت. پارسونز که نظریه خود را با کنش بنیادین آغاز میکند در نهایت به نظامها ختم میشود. ساختار اجتماعی نزد پارسونز نظام الگومندی از روابط اجتماعی کنش گران است. این الگوها همان نهادهای اجتماعی هستند. در واقع میتوان گفت ستون فقرات ساختارها نزد او نهادهای اجتماعیاند. ساختارهای رابطهای در اندیشه زیمل و رادکلیف براون بررسی میشود. زیمل وجود مادی برای جامعه را منکر بود و حقیقت جامعه را همان روابط پویای بین افراد میدانست و در نظریهی اش از آن با صورتهای اجتماعی یاد میکند. رادکیلف براون هم ساختار را نوعی نظم در اجزاء و عناصر جامعه میداند. برخی نیز ساختار رابطهای را دارای لایههای زیرینی میدانند. آلتوسر و هابرماس از این دستهاند. آنها وقتی از ساختار سخن میگویند بیش تر به لایهی زیرین جامعه که لایههای رویی را تحت تاثیر قرار میدهد سخن میگویند. و در نهایت نوبت به ساختار جسمیت یافته میرسد که نمایندهی این گروه گیدنز میباشد. او بر قالب خصلتهای جسمانی کنش، که موجب کنشهای اجتماعی میشود و به نحوی هنجارین سازمان یافتهاند تاکید دارد.
از مفاهیم اساسی در علو اجتماعی مفهوم ساختار اجتماعی میباشد، به نحوی که همه اندیشمندان چه کنش گرا و چه ساختارگرا به آن پرداختهاند و از آن سخن گفتهاند. در تقسیمی که برای ساختار اجتماعی میتواند انجام گیرد ساختارها یا نهادیاند، یا رابطهای و یا جسمیت یافته، نمونه روشن ساختارهای نهادی را میتوان در اندیشه پاسونز یافت. پارسونز که نظریه خود را با کنش بنیادین آغاز میکند در نهایت به نظامها ختم میشود. ساختار اجتماعی نزد پارسونز نظام الگومندی از روابط اجتماعی کنش گران است. این الگوها همان نهادهای اجتماعی هستند. در واقع میتوان گفت ستون فقرات ساختارها نزد او نهادهای اجتماعیاند. ساختارهای رابطهای در اندیشه زیمل و رادکلیف براون بررسی میشود. زیمل وجود مادی برای جامعه را منکر بود و حقیقت جامعه را همان روابط پویای بین افراد میدانست و در نظریهی اش از آن با صورتهای اجتماعی یاد میکند. رادکیلف براون هم ساختار را نوعی نظم در اجزاء و عناصر جامعه میداند. برخی نیز ساختار رابطهای را دارای لایههای زیرینی میدانند. آلتوسر و هابرماس از این دستهاند. آنها وقتی از ساختار سخن میگویند بیش تر به لایهی زیرین جامعه که لایههای رویی را تحت تاثیر قرار میدهد سخن میگویند. و در نهایت نوبت به ساختار جسمیت یافته میرسد که نمایندهی این گروه گیدنز میباشد. او بر قالب خصلتهای جسمانی کنش، که موجب کنشهای اجتماعی میشود و به نحوی هنجارین سازمان یافتهاند تاکید دارد.
بررسی مفهوم ساختار اجتماعی در اندیشه اندیشمندان علوم اجتماعی
3/21/2017 12:00:00 AM
بررسی تاثیر نومینالیسم در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
بررسی مفهوم و معیار صدق در رئالیسم صدرایی و دلالت های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نظریۀ تطور مفهوم عقل در اندیشه امامیه نخستین
نویسنده:
مجید جعفری ربانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
بررسی آراء اندیشمندان ایران در زمینه جهت داری علوم بعد از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مفهوم خدا در اندیشه کندی
نویسنده:
حسن عباسی حسینآبادی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 9
بررسی مفهوم و معیار صدق از منظر حکمت صدرائی و دلالت¬های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بررسی و نقد ساختار گرایی سوسور و دلالت های آن در علوم اجتماعی از منظر فلسفه صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقوق اجتماعی از منظر اندیشمندان اسلامی
نويسنده:
شمسالله مریجی
،
کتاب: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معارف - 1398
بررسی تأثیر کانت بر تکوین مفهوم «جرم» در اندیشه دورکیم
نویسنده:
مصطفی نصیری
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1