فقه قرآنی در منظر فقیهان اهل سنّت
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
کلیدواژه:
اهل سنت
،
آیات الأحکام
،
فقه
،
مالکیه
،
شافعیه
،
حنبلیه
،
ظاهریه
،
حنفیّه
،
اجتهاد
،
ابزار استنباط
،
تاریخ تفسیر
،
روشهاى تفسیرى
،
مکاتب تفسیرى
،
تفاسیر فقهى
چکیده:
باز نمایى خطوط کلى مبانى و روشهاى مذاهب اهل سنّت در فهم آیات فقهى قرآن است. پس از عصر تابعین، فقه القرآن در حوزه فقهى اهل سنت، رو به رشد نهاد و ابواب فقه به صورت مستقل تدوین گردید و مذاهب اسمى اهل سنت شکل گرفت و باب اجتهاد مسدود شد. مذاهب اهل سنت با تلقىهاى نسبتاً متفاوتى مرجعیت قرآن را در فقه قبول داشتند، مذهب حنفى دلالت عمومات قرآن را قطعى و تنها با سنت متواتر یا مشهور قابل تخصیص مىدانست. مالکیان دلالت عمومات قرآن را قطعى شمرده و با خبر واحد، قیاس و اجماع قابل تخصیص مىدانند، از این منظر اوامر قرآنى دلالت بر وجوب ندارد و آیات مربوط به نماز و زکات اجمال دارد. شافعى معتقد بود سنت متواتر هم مخصص قرآن واقع نمىشود ولى سایر علماى شافعى عمومات قرآن را قطعى نمىدانند. مذهب حنبلى در امر حجّیت قرآن همسان مذهب شافعى و مالکى است و ظاهریه اوامر و نواهى قرآن را بیانگر وجوب و حرمت مىشناسند و قرآن را با مطلق خبر قابل نسخ مىدانند. تفاوت مذاهب اهل سنت در مبانى یاد شده بر عمل استنباط آنان، اثر گذاشته و برداشت آنها را از آیات الأحکام گوناگون نموده است. برخى از دلایل تفاوت آراى اهل سنّت در فقه قرآنى عبارتند از: مراجعه به قرآن، مبانى استنباط فقه از قرآن، تبیین موضوعات فقهى قرآنى، اختلاف در فهم منطوق آیات و اختلاف در نسخ و بقاى حکم. تمام اهل سنت در مطالعات فقهى - قرآنى، لغت، ظواهر و سیاق قرآن، قواعد نحوى، اسباب نزول و سنت را ابزار غیر عقلى فهم آیات الأحکام مىدانند. در پایان نیز به مبانى ویژه و غیر مشترک اهل سنّت اشاره شده است.
باز نمایى خطوط کلى مبانى و روشهاى مذاهب اهل سنّت در فهم آیات فقهى قرآن است. پس از عصر تابعین، فقه القرآن در حوزه فقهى اهل سنت، رو به رشد نهاد و ابواب فقه به صورت مستقل تدوین گردید و مذاهب اسمى اهل سنت شکل گرفت و باب اجتهاد مسدود شد. مذاهب اهل سنت با تلقىهاى نسبتاً متفاوتى مرجعیت قرآن را در فقه قبول داشتند، مذهب حنفى دلالت عمومات قرآن را قطعى و تنها با سنت متواتر یا مشهور قابل تخصیص مىدانست. مالکیان دلالت عمومات قرآن را قطعى شمرده و با خبر واحد، قیاس و اجماع قابل تخصیص مىدانند، از این منظر اوامر قرآنى دلالت بر وجوب ندارد و آیات مربوط به نماز و زکات اجمال دارد. شافعى معتقد بود سنت متواتر هم مخصص قرآن واقع نمىشود ولى سایر علماى شافعى عمومات قرآن را قطعى نمىدانند. مذهب حنبلى در امر حجّیت قرآن همسان مذهب شافعى و مالکى است و ظاهریه اوامر و نواهى قرآن را بیانگر وجوب و حرمت مىشناسند و قرآن را با مطلق خبر قابل نسخ مىدانند. تفاوت مذاهب اهل سنت در مبانى یاد شده بر عمل استنباط آنان، اثر گذاشته و برداشت آنها را از آیات الأحکام گوناگون نموده است. برخى از دلایل تفاوت آراى اهل سنّت در فقه قرآنى عبارتند از: مراجعه به قرآن، مبانى استنباط فقه از قرآن، تبیین موضوعات فقهى قرآنى، اختلاف در فهم منطوق آیات و اختلاف در نسخ و بقاى حکم. تمام اهل سنت در مطالعات فقهى - قرآنى، لغت، ظواهر و سیاق قرآن، قواعد نحوى، اسباب نزول و سنت را ابزار غیر عقلى فهم آیات الأحکام مىدانند. در پایان نیز به مبانى ویژه و غیر مشترک اهل سنّت اشاره شده است.
فقه قرآنی در منظر فقیهان اهل سنّت
3/21/1995 12:00:00 AM
فقه سیاسى اهل سنّت
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78
نظریه ولایتفقیه در فقه اهل سنت
نویسنده:
محمد علی اثیمی نیسیان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 43-پاییز1399
المیزان در پژوهش های قرآنی اهل سنت
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
روش شناسی فقه سیاسی اهل سنت
نویسنده:
منصور میر احمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 (پياپي 21)، بهار 1382 شماره1
نظریه مقاصد الشریعه در فقه سیاسی اهل سنت
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: فرهنگ اندیشه » سال 1384 بهار 1384 شماره13
گفتمان مصلحت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
نویسندگان:
علی خالقی
،
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 81 - بهار 97
شبیه سازى انسانى از دیدگاه فقه اهل سنت
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1384 شماره 45
بازپژو هی حیله شرعی در فقه امامیه و اهل سنت
نویسندگان:
طاهر علی محمدی
،
حسین ناصری مقدم
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 3
کتابشناسی مهدویت در اهل سنت
نویسنده:
سید مصطفی عبداللهزاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15