المیزان در پژوهش های قرآنی اهل سنت
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
کلیدواژه:
تفسیر المیزان
،
اهل سنت
،
دارالتقریب بین المذاهب
،
نقدهاى المیزان
،
نقدهاى اهل سنّت بر المیزان
،
علامه طباطبایى
چکیده:
بخشى از حضور عام و رهیافت المیزان به محافل علمى اهل سنت مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. در حوزه قرآن پژوهى اهل سنت "المیزان" هم مورد تحسین قرار گرفته و هم مورد اشکال. عمده اشکالات بر "المیزان" نیز ریشه در تعصّب یا تساهل دارد. علىرغم کهنگرایى در فهم متون دینى، پیدایش سلفىگرى و دیدگاه اصطلاحى به جاى عقل کلامى در حوزه تفسیرى اهل سنت و بىاعتبارانگارى سخنان صحابه و تابعین در المیزان و انضمام مباحث فلسفى و کلامى همراه با ژرفاندیشى در این اثر که قطعاً خوشایند ذایقه تفسیرگران عامه نیست؛ مراکز پژوهشى سنیان بدون درنگ به مطالعه این ارمغان علامه، روى آوردند. تحسین و استفاده مفسّران اهل سنت از المیزان قابل توجه است. "دارالتقریب بین المذاهب" مصر درباره آن معتدلانه قضاوت کرده است. از سوى دیگر، "رومى" نویسنده سعودى در کنار تمجید شیعه بودن علامه، مطرح شدن مبانى شیعه را در "المیزان" ضعف عمده و سبب روىگردانى از آن مىشناسد. از سوى اشخاصى چون وهبة الزحیلى، زیاد دغامین نیز نقدهایى بر تفسیر علامه نوشته شده است. در کنار برخى نقدها که مىتواند ریشه در تعصّب مذهبى و پیشباورها داشته باشد، نقدهایى نیز ریشه در سهلانگارى به پیام المیزان و عدم تدبّر در بیان علامه است.
بخشى از حضور عام و رهیافت المیزان به محافل علمى اهل سنت مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. در حوزه قرآن پژوهى اهل سنت "المیزان" هم مورد تحسین قرار گرفته و هم مورد اشکال. عمده اشکالات بر "المیزان" نیز ریشه در تعصّب یا تساهل دارد. علىرغم کهنگرایى در فهم متون دینى، پیدایش سلفىگرى و دیدگاه اصطلاحى به جاى عقل کلامى در حوزه تفسیرى اهل سنت و بىاعتبارانگارى سخنان صحابه و تابعین در المیزان و انضمام مباحث فلسفى و کلامى همراه با ژرفاندیشى در این اثر که قطعاً خوشایند ذایقه تفسیرگران عامه نیست؛ مراکز پژوهشى سنیان بدون درنگ به مطالعه این ارمغان علامه، روى آوردند. تحسین و استفاده مفسّران اهل سنت از المیزان قابل توجه است. "دارالتقریب بین المذاهب" مصر درباره آن معتدلانه قضاوت کرده است. از سوى دیگر، "رومى" نویسنده سعودى در کنار تمجید شیعه بودن علامه، مطرح شدن مبانى شیعه را در "المیزان" ضعف عمده و سبب روىگردانى از آن مىشناسد. از سوى اشخاصى چون وهبة الزحیلى، زیاد دغامین نیز نقدهایى بر تفسیر علامه نوشته شده است. در کنار برخى نقدها که مىتواند ریشه در تعصّب مذهبى و پیشباورها داشته باشد، نقدهایى نیز ریشه در سهلانگارى به پیام المیزان و عدم تدبّر در بیان علامه است.
المیزان در پژوهش های قرآنی اهل سنت
3/21/1997 12:00:00 AM
فقه قرآنی در منظر فقیهان اهل سنّت
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
پژوهش های قرآنی در آلمان
نویسندگان:
حسین علینقیان
،
احمد محمود هویدی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 شماره 103
تأثیر المیزان بر پژوهش های شیعی
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
کتابشناسی مهدویت در اهل سنت
نویسنده:
سید مصطفی عبداللهزاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15
فصلنامه پژوهش های قرآنی شماره 71؛ پاییز1391
نویسنده:
گروهی از محققین
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391
فصلنامه پژوهش های قرآنی شماره 69؛ بهار1391
نویسنده:
گروهی از محققین
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391
بررسی و تحلیل انتظار در اهل سنت (ظرفیت سازی انتظار در میان اهل سنت)
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395