نظریه ولایتفقیه در فقه اهل سنت
نویسنده:
محمد علی اثیمی نیسیان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 43-پاییز1399
چکیده:
بحث حاکمیت اسلامی در بین دو مکتب فقهی بزرگ اسلام، ازجمله مسائل چالشبرانگیز در تاریخ اجتماعی مسلمین و سرچشمهی بسیاری از اختلافات درونی امت اسلامی بوده است. ضرورت برپایی حکومت اسلامی، لزوم اجرای احکام خدا و رویهی پیامبر اسلام در تشکیل حکومت مورد اتفاق است؛ اما منشأ اختلاف دو مکتب در بحث مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی است. در مورد مشروعیت، شیعه معتقد به انتصابی بودن امامت و در مورد چگونگیِ به فعلیت رسیدن آن یعنی بحث مقبولیت، آن را مشروط به پذیرش و اقبال عمومی از طرف مسلمین میداند؛ درحالیکه اهل سنت معتقد به انتخابی بودن خلافت هستند و آن را از طرق مختلف از جمله: شورا، استخلاف، انتخاب اهل حل و عقد، بیعت و استیلا هم جایز میدانند. مبانی مشروعیت اهل سنت پسینی و مبتنی بر وقایع تاریخی است. از دیدگاه اهل سنت، حکومت اسلامی بعد از پیامبر دیگر انتصاب خدا و پیامبر نبوده و به مردم واگذارشده است؛ ولی اعتقاد شیعه بر این است که حکومتِ حق، حکومت ولایی است به این معنی که حقِ حاکمیت تنها از آنِ خداوند است و به هرکسی که شایسته بداند تفویض میکند. با توجه به اینکه اغلب علمای اهل سنت، اجتهاد و فقاهت را ازجمله شرایط حاکم اسلامی میدانند، وجه اشتراک مهمی با نظریهی ولایتفقیه در شیعه پدیدار میشود که نقطهی اتکا خوبی برای رسیدن به وحدت اسلامی است. نظریهی «ولایتفقیه» در شیعه از دو بخش «ولایت و فقاهت» تشکیلشده که با نظریهی «خلافتِ با شرط فقاهت» نزد اهل سنت، دارای وجه اشتراک در «فقاهت» است؛ البته لفظ خلافت نزد شیعه معادل امامت و ولایت بوده و برای معصومین که منصوب خداوند هستند به کار میرود. درمجموع میتوان نتیجه گرفت که حکومت مطلوب شیعه (در زمان غیبت امام معصوم7)، ولایتفقیه و حکومت مطلوب اهل سنت، خلافت فقیه است که اینیک اختلاف لفظی است.
بحث حاکمیت اسلامی در بین دو مکتب فقهی بزرگ اسلام، ازجمله مسائل چالشبرانگیز در تاریخ اجتماعی مسلمین و سرچشمهی بسیاری از اختلافات درونی امت اسلامی بوده است. ضرورت برپایی حکومت اسلامی، لزوم اجرای احکام خدا و رویهی پیامبر اسلام در تشکیل حکومت مورد اتفاق است؛ اما منشأ اختلاف دو مکتب در بحث مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی است. در مورد مشروعیت، شیعه معتقد به انتصابی بودن امامت و در مورد چگونگیِ به فعلیت رسیدن آن یعنی بحث مقبولیت، آن را مشروط به پذیرش و اقبال عمومی از طرف مسلمین میداند؛ درحالیکه اهل سنت معتقد به انتخابی بودن خلافت هستند و آن را از طرق مختلف از جمله: شورا، استخلاف، انتخاب اهل حل و عقد، بیعت و استیلا هم جایز میدانند. مبانی مشروعیت اهل سنت پسینی و مبتنی بر وقایع تاریخی است. از دیدگاه اهل سنت، حکومت اسلامی بعد از پیامبر دیگر انتصاب خدا و پیامبر نبوده و به مردم واگذارشده است؛ ولی اعتقاد شیعه بر این است که حکومتِ حق، حکومت ولایی است به این معنی که حقِ حاکمیت تنها از آنِ خداوند است و به هرکسی که شایسته بداند تفویض میکند. با توجه به اینکه اغلب علمای اهل سنت، اجتهاد و فقاهت را ازجمله شرایط حاکم اسلامی میدانند، وجه اشتراک مهمی با نظریهی ولایتفقیه در شیعه پدیدار میشود که نقطهی اتکا خوبی برای رسیدن به وحدت اسلامی است. نظریهی «ولایتفقیه» در شیعه از دو بخش «ولایت و فقاهت» تشکیلشده که با نظریهی «خلافتِ با شرط فقاهت» نزد اهل سنت، دارای وجه اشتراک در «فقاهت» است؛ البته لفظ خلافت نزد شیعه معادل امامت و ولایت بوده و برای معصومین که منصوب خداوند هستند به کار میرود. درمجموع میتوان نتیجه گرفت که حکومت مطلوب شیعه (در زمان غیبت امام معصوم7)، ولایتفقیه و حکومت مطلوب اهل سنت، خلافت فقیه است که اینیک اختلاف لفظی است.
نظریه ولایتفقیه در فقه اهل سنت
3/20/2020 12:00:00 AM
نظریه مقاصد الشریعه در فقه سیاسی اهل سنت
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: فرهنگ اندیشه » سال 1384 بهار 1384 شماره13
فقه سیاسى اهل سنّت
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78
فقه قرآنی در منظر فقیهان اهل سنّت
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
روش شناسی فقه سیاسی اهل سنت
نویسنده:
منصور میر احمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 (پياپي 21)، بهار 1382 شماره1
ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت
نویسندگان:
همیلتون آ. ر. گیب
،
نصرالله صالحی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
گفتمان مصلحت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
نویسندگان:
علی خالقی
،
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 81 - بهار 97
ظرفیت شناسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی اهل سنت
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
شبیه سازى انسانى از دیدگاه فقه اهل سنت
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1384 شماره 45
بازپژو هی حیله شرعی در فقه امامیه و اهل سنت
نویسندگان:
طاهر علی محمدی
،
حسین ناصری مقدم
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 3
کتابشناسی مهدویت در اهل سنت
نویسنده:
سید مصطفی عبداللهزاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15