تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقلگرایی و دلالتهای تربیتی متأثر از آن
نویسندگان:
بابک شمشیری
،
سیده نجمه تقوی نسب
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
چکیده:
در تاریخ تربیتی اسلام با گرایشها و رویکردهای متفاوتی روبهرو میشویم. گرچه سخن همهٔ آنها برپایهٔ قرآن و سنت است، هریک از زاویهای با واژهٔ تربیت و حیطههای مربوط به آن روبهرو شدهاند. پژوهش و بررسی دربارهٔ این اصول تربیتی اهمیت دارد؛ چراکه با نقد و بررسی آنها میتوان عمیقتر و کاربردیتر با موضوعات تربیتی روبهرو شد. همچنین، آشنایی با معایب و کاستیهای موجود، میتواند چهرهٔ واقعی این گرایشها را آشکارتر سازد. از جملهٔ این رویکردها، گرایش نقلگرایی است که در حال حاضر، بهشکل افراطی در گروههایی، همچون سَلفیان و وهابیان و دهها فرقهٔ دیگر دیده میشود. این گروهها با تأکید بر سنت و کتاب، شیوههای غلط تربیتی خود را میان قشرهای گوناگون، از جمله جوانان ترویج میدهند. حال، باتوجهبه اهمیت تربیت اخلاقی، این پرسش مطرح میشود که در رویکرد نقلگرایی معیارهای تربیت اخلاقی چگونه دنبال شدهاند و آیا تربیت اخلاقی نقلگرایانه به این معیارها توجه کرده است یا خیر؟ این مقاله با روش تحلیلیاستتاجی در پی پاسخ به این پرسشهاست. در ادامه دلالتهای تربیتی رویکرد نقلگرایی و تأثیرات منفی این نوع تربیت اخلاقی نقد و بررسی میشود.
در تاریخ تربیتی اسلام با گرایشها و رویکردهای متفاوتی روبهرو میشویم. گرچه سخن همهٔ آنها برپایهٔ قرآن و سنت است، هریک از زاویهای با واژهٔ تربیت و حیطههای مربوط به آن روبهرو شدهاند. پژوهش و بررسی دربارهٔ این اصول تربیتی اهمیت دارد؛ چراکه با نقد و بررسی آنها میتوان عمیقتر و کاربردیتر با موضوعات تربیتی روبهرو شد. همچنین، آشنایی با معایب و کاستیهای موجود، میتواند چهرهٔ واقعی این گرایشها را آشکارتر سازد. از جملهٔ این رویکردها، گرایش نقلگرایی است که در حال حاضر، بهشکل افراطی در گروههایی، همچون سَلفیان و وهابیان و دهها فرقهٔ دیگر دیده میشود. این گروهها با تأکید بر سنت و کتاب، شیوههای غلط تربیتی خود را میان قشرهای گوناگون، از جمله جوانان ترویج میدهند. حال، باتوجهبه اهمیت تربیت اخلاقی، این پرسش مطرح میشود که در رویکرد نقلگرایی معیارهای تربیت اخلاقی چگونه دنبال شدهاند و آیا تربیت اخلاقی نقلگرایانه به این معیارها توجه کرده است یا خیر؟ این مقاله با روش تحلیلیاستتاجی در پی پاسخ به این پرسشهاست. در ادامه دلالتهای تربیتی رویکرد نقلگرایی و تأثیرات منفی این نوع تربیت اخلاقی نقد و بررسی میشود.
تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقلگرایی و دلالتهای تربیتی متأثر از آن
3/20/2016 12:00:00 AM
اعتیاد اینترنتی از منظر اخلاقی و آسیبهای اخلاقی آن
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
علی اکبر شاملی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 83
اعتیاد اینترنتی از منظر اخلاقی و آسیب های اخلاقی آن
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
علی اکبر شاملی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 83)، پاييز 1395 شماره3
بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر امامحسین
نویسنده:
فاطمه سیفی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران از منظر رویکرد وظیفهگرایانه کانت
نویسندگان:
محمدامین خوانساری
،
هادی صادقی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان*
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
معرفت نفس و بازتاب های اخلاقی آن از منظر ملاصدرا
نویسنده:
عفت السادات خیاط نوری
، استاد راهنما:
امیر دیوانی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]